We leven in een wereld waarin merken belangrijk worden geacht. Onze hele koelkast staat vol met merken. Onze steden zijn een tentoonstelling van bekende en minder bekende merken die allen schreeuwen om de aandacht van de consument. Elk merk heeft haar eigen imago en het kopen van een dergelijke product wordt in mijn ogen steeds vaker de koop van een imago in plaats van de koop van kwaliteit.

Overpricing

De prijs van een ‘’merkloze’’ polo in een doorsnee winkel zal niet veel hoger liggen dan tien euro. Toch zijn er ongelofelijk veel consumenten in staat om het vijf of tienvoudige van de prijs te betalen voor een polo van gelijkmatige kwaliteit (soms nog van slechtere kwaliteit). En dit bedrag wordt enkel neergelegd vanwege een krokodil, paard of ander dierentuinfiguur dat op de polo is genaaid. Hoe kan het toch dat mensen zich laten verleiden tot het betalen van een dermate hoge prijs, enkel omwille van een uitgekiende marketingstrategie?

Imago

Het imago van een merk is extreem belangrijk om de consument aan te trekken. Bedrijven pompen dan ook vele miljarden in hun marketingcampagnes om hun merk op de juiste manier in de markt te plaatsen. Consumenten worden overal getriggerd (of bedondert) bij het maken van keuzes. Hoe vaak heb je niet gehad dat je met jouw aankoop gelukkig en wel bij de kassa stond en dat dit gelukzalige gevoel na de aankoop alleen maar afnam? Gevolg, een kast vol met dure kleding waar het geluk al lang van af is. De vraag is dan ook in hoeverre wij als mens gelukkig worden van het kopen van producten die we niet of nauwelijks nodig hebben. En al helemaal als we eigenlijk een imago overkopen en het merk gratis sponsoren (of zelfs betalen om te mogen sponsoren. Zie polo). In feite ben je dan gewoon een wandelend reclameobject. Heeft Axe jou ooit de vrouw van uw leven bezorgd? Heeft de make up van Maybeline jou onweerstaanbaar gemaakt? Als dat zo is dan neem ik mijn woorden terug. Maar ik acht die kans klein. De meeste dingen die wij in ons leven bereiken of niet bereiken doen wij namelijk zelf. En als wij blijven geloven in het imago van een merk dan hoeven we zelf ook niets meer te beslissen. Dat doet het merk dan voor u.

Tot slot

Een kast vol dure kleding maakt u geen beter mens. Het kan eerder arrogant of afstotend overkomen op anderen. En als dit al niet doorslaggevend is, bedenk dan eens wat je per jaar zou besparen aan geld als je niet al die dure A-merken in je koelkast had of die dure onzinaankopen niet deed. In dat geval kun je jezelf na een aantal jaar misschien wel trakteren op die ene wereldreis of andere dingen die je dromen daadwerkelijk verwezenlijken.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in