Prentenboeken hebben, net als verhalende boeken, een belangrijke funtie.  In dit artikel enkele tips voor het werken met prentenboeken.

In het brede aanbod van kinderboeken nemen prentenboeken een aparte plaats in. Dit heeft vooral te maken met het feit dat prentenboeken bestaan uit twee aspecten die elk een eigen rol spelen: de illustraties en de tekst. Beide hebben een eigen zeggingskracht, beide vertellen het verhaal op hun eigen manier. Als dit goed gebeurt, zullen beide elkaar aanvullen en ervoor zorgen dat er een uniek boek ontstaat. 

Omgaan met prentenboeken

Je moet er zelf wel vertrouwd worden met prentenboeken. Elke tekening lees je op een vergelijkbare manier als een tekst. Elke lijn, kleur en vorm heeft zijn eigen plaats. Jij bepaalt welke verbanden zinvol zijn. Net als aan tekst, kun je aan prenten ideeen en emoties koppelen, maar ze kunnen ook je zin voor schoonheid ontwikkelen. Heel wat prentenboeken die door velen als kinderboek worden beschouwd, dagen lezers van elke leeftijd uit om naar binnen te gaan en zich over te leveren aan een soms vervreemde en confronterende wereld. Maar uitgaan op die uitdaging is altijd boeiend en verrijkend, en werkt verruimend. Wie eenmaal in de ban is geraakt van de betere prentenboeken, raakt er wellicht nooit meer van los.

Hoe te werken met prentenboeken?

Pas het boek aan de leeftijd van de kinderen aan. Het is een misverstand dat prentenboeken alleen geschikt zijn voor kleuters, veel prentenboeken zijn ook geschikt voor oudere kinderen. Immers; ofwel ze hebben een boodschap, een verteltrant die mikken op oudere kinderen. Of ze zijn ook grafisch zo bijzonder dat vooral oudere kinderen er plezier aan beleven.

Een prentenboek voorlezen is een kunst apart. Sommige voorlezers beperken zich tot de tekst, maar dat is niet de bedoeling. De illustraties zijn net zo belangrijk! Neem dus ruim de tijd om de kinderen te laten genieten van de kaft en de illustraties. Leer hen ernaar te kijken, laat ze ontdekken wat er allemaal te zien is. Vertel ook iets over de auteur en de illustrator. Als je dit systematisch doet, zul je versteld staan hoe snel de kinderen een bepaald werk herkennen.

Actueel aanbod prentenboeken

Het hedendaagse aanbod is zo groot, dat er geen enkele reden is om met minder kwaliteit genoegen te nemen. Lees het boek zelf op voorhand een paar keer door, zo kun je pijnlijke toestanden vermijden. Neem een boek waar je zelf ook achter staat. Voorlezen/vertellen is ook een kwestie van enthousiasme! En vanuit die enthousiasme kun je het boek ook beter promoten, en dat werkt weer leesbevorderend. Besef dat tekst en beeld een geheel vormen en dat het ook als een geheel gepresenteerd moet worden. 

Overrompel de kinderen met grote verscheidenheid in het aanbod. Er is voor iedere gading en voor elke gelegenheid wel iets te vinden. Zoek ook de nodige informatie over de auteur en de illustrator, kinderen zijn hier erg nieuwsgierig naar. 

Het beste inzicht verwerf je door jezelf met prentenboeken vertrouwd te maken. Bekijk daarom regelmatig het aanbod in de bibliotheek, in de boekhandel of op een boekenbeurs. Neem er af en toe een mee naar huis: een doorsnee prentenboek lees je uit in ongeveer twintig minuten. Je zult dan merken hoeveel je opsteekt in korte tijd en een onderscheid kunt maken tussen heel goed en minder goed.

Dorssemont, R. (2008) Naar meer leesplezier. Wielsebeke: De Eenhoorn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in