Wil je ook graag in de toekomst betaalbaar kunnen blijven vliegen naar je vakantie bestemming? Lees hier hoe kun je ook in de toekomst goedkoop kunt vliegen.
Goedkoop vliegen nu en in de toekomst. Kan dat?
Vliegen
Wij weten niet beter dat als je naar een verre bestemming wilt reizen je daar relatief goedkoop en heel snel naar toe kunt gaan met het vliegtuig. Dit is echter nog maar een paar jaar zo. Het allereerste vliegtuig in Nederland vloog pas in 1909, drie jaar na de eerste vlucht, van de Amerikaanse gebroeders Wright, met een gemotoriseerd vliegtuig. Het ontstaan van de passagiers luchtvaart begon echter pas na de tweede wereldoorlog toen, omdat veel militaire vliegers en vliegtuigen zonder werk kwamen te zitten, veel bommenwerpers omgebouwd werden tot passagiersvliegtuig. Toen de economie in de jaren zestig weer begon te floreren begon het massatoerisme. Vliegvakanties bleven echter lange tijd een dure bezigheid wat alleen de welgestelden zich konden veroorloven. Met de ontwikkeling van het goedkope massa toerisme in landen zoals Spanje en later Griekenland en Turkije werd een vliegvakantie echter in verhouding goedkoper omdat de hoge kosten van de vlucht gecompenseerd werden door de belachelijk lage prijzen in deze vakantielanden.
Goedkoop vliegen
Vliegen is de laatste jaren, door de opkomst van de prijsvechters, steeds goedkoper geworden, vliegen is daardoor tegenwoordig een onmisbaar deel van het wereldtransport geworden. Iedere dag maken wereldwijd 3 miljoen mensen gebruik van een vliegtuigvlucht. Dit zijn naar schatting 20.000 vluchten per dag. Dat betekend dat er wereldwijd continu gemiddeld 10.000 vliegtuigen in de lucht vliegen. Deze gebruiken per dag ongeveer 455.000.000 liter kerosine dit is per jaar 166.000.000.000 liter. Dit zijn 1.660 supertankers van 100.000 ton. Als de groei van de luchtvaart zich de komende jaren zo blijft voortzetten zullen dit over 10 jaar ongeveer 10.000 supertankers van 100.000 ton zijn. Dit is ongeveer 100.000.000.000 liter kerosine.
Brandstofkosten
De aller zuinigste luchtvaartmaatschappij in Europa is momenteel Airberlin. Het gemiddelde brandstofverbruik bij Airberlin was in 2011 exact 3,5 liter kerosine per passagier per 100 kilometer. Dit is het laagste verbruik dus het gemiddelde verbruik wereldwijd zal zo rond de 4 liter kerosine per passagier peer 100 kilometer zijn. De actuele prijs van kerosine is momenteel zo’n € 0.65 dus je betaalt ongeveer € 3,- per 100 kilometer aan brandstof. Voor een populaire bestemming naar bijvoorbeeld Barcelona, wat 1640 kilometer vliegen is, betaal je dus ongeveer € 49,20 aan brandstof.
Goedkope vliegvakantie
Een weekendje Barcelona inclusief overnachting kost nog steeds nog maar € 200,-. Hiervan gaat ongeveer € 100,- naar de gebruikte brandstof om er te komen. Door de stijgende olieprijs* zal het brandstof deel van de kosten van dit weekend arrangement de komende jaren ongeveer 10% per jaar stijgen. Dit lijkt niet veel maar de stijging is natuurlijk cumulatief. Dus na 1 jaar € 110,-, na twee jaar € 122,-, na drie jaar € 134,20, na vier jaar € 147,62 en na vijf jaar € 162,38. Je ziet dus dat hetzelfde arrangement over 5 jaar alleen al aan brandstof € 62,38 meer gaat kosten. De verwachting is echter dat door de afnemende olieproductie en de sterk toenemende vraag naar olie door vooral China en India de olieprijs nog sneller zal gaan stijgen als de afgelopen jaren. Door de economische malaise in Spanje zal de prijs van zo’n € 200,- voor een weekendarrangement Barcelona misschien nog een paar jaar mogelijk blijven, doordat de prijzen voor de overnachtingaccommodaties, het eten, het drinken en de overige vakantie uitgaven in Barcelona lager zullen worden. Als echter daarna de Spaanse economie weer de opgaande lijn weet te realiseren zal een weekendje Barcelona waarschijnlijk, net als vroeger, weer alleen weggelegd zijn voor de welgestelden.
*Olieprijs
De olie prijs is van zo’n 50 dollar per vat in 2001 via 65 dollar per vat in 2006 gestegen naar zo’n 120 dollar nu in 2012.
Bedankt voor het lezen van mijn artikel:
Graag lees ik je reactie, positief of negatief, ik waardeer elke reactie want daar leer ik zelf weer van. Vind je mijn artikel het lezen waard, stuur de link dan a.u.b. door naar je contacten. Ik wens je veel plezier met het lezen van mijn andere artikelen.
M.vr.gr. Dik Laan
© Dik Laan 2011 (voor ieder gebruik van de tekst van dit artikel is toestemming nodig.