Iedereen heeft wel eens periodes dat u minder goed kunt slapen. Met de volgende tips van kunt u uw nachtrust verbeteren.

Een goede nachtrust begint met een goed bed

Als u niet lekker in uw bed ligt of op uw kussen, dan kunt u hierdoor wellicht niet goed slapen. U kunt beter voor een bed of kussen kiezen dat voor u heel comfortabel is. U ligt ongeveer 1/3 van uw leven op bed en waarom zou u dan niet voor het beste kiezen? U kiest toch ook voor een goede en mooie auto? Dus waarom dan geen goede slaapplek?!?

Beweeg voldoende overdag

Als u lichamelijk voldoende gedaan heeft op een dag, dan nemen de hormoonspiegels een natuurlijke vorm aan waardoor u ‘s avonds makkelijker in slaap komt. Ook wil uw lichaam dan graag herstellen en zal inslapen makkelijker verlopen.

Slaap op vaste tijden

Uw lichaam houdt van regelmaat. De hormonen kunnen zich dan volgens en vast patroon gedragen en mentaal weet u ook waar u aan toe bent. Gewoontes zijn zeer krachtig en vaak moeilijk te veranderen, een juiste slaapgewoonte kan goed helpen uw lichaam te vertellen wanneer het tijd is om te slapen.

Verduister de slaapkamer

Licht zorgt voor de aanmaak van serotonine. Serotonine regelt uw stemming en dat u wakker bent. Serotonine wordt als het donker wordt omgezet door de pijnappelklier in melatonine, het slaaphormoon.

Luister naar rustgevende muziek

Muziek werkt heel sterk in op het gemoed. Vermijd ten alle tijde activerende muziek voor het slapengaan, maar kies voor rustgevende muziek. Een CD of Mp3 met ontspanningsoefeningen wil meestal ook goed helpen.

Of pak een goed boek

Voor de meesten zal het heel herkenbaar zijn: u begint met lezen en na 15 minuten vallen uw ogen bijna dicht. Lezen kost wat inspanning voor de ogen en wanneer u ermee stopt wekt dit een ontspannen gevoel op. Kies liever niet voor zware kost, maar beter is een verhaal dat u aanspreekt. Een goede tip is om een boek te pakken met korte verhaaltjes, zodat u elke dag voor het slapen gaan een kort verhaal kan lezen. Een spannend en meeslepend boek kan juist ook weer zorgen dat u maar door blijft lezen.

Eet niet vlak voor het slapen gaan

Pas vooral op met grote maaltijden en suikerrijk voedsel. Als u echt heel erg trek hebt kan u kiezen voor wat kleins dat rijk is aan eiwitten of vetten. Eiwitten en vetten verteren langzamer waardoor de insuline aanmaak beperkt blijft en de aanmaak van vet achterwege blijft. Eiwitten en vetten vullen bovendien sterk, waardoor een kleine portie al voldoende is. U kunt ook kiezen voor iets dat rijk is aan vocht zoals tomaten, dit vult vaak wel, maar levert nauwelijks energie.

Blijf weg bij slaapmiddelen

De meeste slaapmiddelen zijn verslavend en u kunt na een tijdje niet meer zonder. Deze afhankelijkheid is hoogst onplezierig en daarbij zijn er vaak ook bijwerkingen. Rust u echt uit van een slaappil? U kunt beter het probleem zelf aanpakken: onvrede over uw leven, stress op uw werk, te weinig beweging of een verkeerd voedselpatroon.

Conclusie

Hierboven vindt u enkele tips voor een betere nachtrust. Nog geen goede nachtrust? Dit heeft u zelf in de hand door te letten op zaken als de kwaliteit van uw bed en voldoende beweging. niet te eten voor het slapen gaan en ontspannende acties te doen zoals het lezen van een boek of rustgevende muziek te luisteren. Probeer onze tips uit en graag horen wij uw evaringen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in