Er zijn honderden, misschien wel duizenden goede doelen en allemaal willen ze maar één ding: dat jij je portemonnee trekt, het liefst in de vorm van een structurele maandelijkse bijdrage. Hoe kies je nou welk goed doel je wilt steunen? Hieronder wat richtlijnen om je te helpen een goede keuze te maken.
Wel of niet?
Ten eerste moet je nagaan of je wel een goed doel wilt en kunt steunen. Kan je je een maandelijkse donatie wel veroorloven? En wil je wel maandelijks ergens aan vast zitten? Als je hebt besloten dat het antwoord positief is, kan je op zoek gaan naar een goed doel. Let op: laat je niet overhalen door zielige reclames op tv, BN’ers in advertenties of mensen die bij je aan de deur komen. Natuurlijk heeft elk goed doel sponsoren nodig, maar je kunt ze niet allemaal helpen.
Wat spreekt je aan?
Besluit eerst waar je hart het meest naar uitgaat. Dieren, kinderen, mensen met kanker of een andere ziekte? Zoek je een organisatie die mensen en/of dieren in Afrika helpt of zoek je het liever dichter bij huis? Dit beperkt het aantal goede doelen al behoorlijk. Dit helpt je alweer een stukje op weg bij het kiezen van een goed doel.
Bekend of onbekend?
Wil je doneren aan een grote, bekende organisatie of juist een kleine die minder bekend is? Het nadeel van een grote, bekende organisatie is dat er relatief veel geld naar hun administratie gaat: ze hebben veel mensen in dienst, waarvan er veel betaald worden. Er blijft dus relatief veel geld “aan de strijkstok hangen.” Het voordeel is dat deze organisaties wereldwijd opereren en bekend zijn. Hierdoor hebben ze makkelijker toegang tot bijvoorbeeld rampgebieden, omdat ze vaak al een jarenlange reputatie hebben opgebouwd en vaak samenwerken met lokale organisaties.
Voor een kleine, onbekende organisatie geldt het omgekeerde. Er werken vaak minder mensen, waardoor er minder geld naar personeel en andere administratieve zaken zal gaan. Wel zijn ze minder bekend, waardoor ze ook minder snel toegang zullen hebben tot de mensen (of dieren) die hulp nodig hebben. Vaak bestaan deze organisaties nog niet zo lang, waardoor ze bij veel mensen onbekend zijn. Maar door jouw donaties zullen ze alleen maar groter worden, en misschien uiteindelijk net zo’n omvang en reputatie krijgen als de grote, bekende goede doelen.
Structureel of niet?
Naast de maandelijkse donaties die je kunt geven aan goede doelen, zijn er ook tal van eenmalige acties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan inzamelingsacties voor Azië na de tsunami of onlangs nog voor Haïti. Als je een structurele bijdrage niet kunt betalen of je hebt geen zin om ergens aan vast te zitten, kan je ook besluiten om alleen bij eenmalige acties over je hart te strijken.






