Wie kent ze niet, de vierkante bonbons met een luxe-uitstraling, met een fraaie print bovenop? Aldi heeft nu ‘dream bonbons’ in het assortiment, die duidelijk zijn geïnspireerd door de Belgische chocoladedromen met de Australische naam.
Worden we blij wakker uit deze chocoladedroom?
De belangrijkste vraag is natuurlijk, zijn ze lekker? Er zijn vier varianten: Strong Coffee (Sterke koffie, melkchocolade), Sweet Nougat (Zoete nougat, witte chocolade), Dark Pistache (Donkere pistache, pure chocolade) en Tasty Almond (Smaakvolle amandel, melkchocolade).
Er zit een vrij dikke, stevige laag chocolade om de bonbons, die net een beetje te hard is om gemakkelijk door te bijten. In de Strong Coffee zitten kleine gepofte rijstbolletjes die ik persoonlijk niet verwacht bij een koffiesmaak, maar die wel een verrassend mondgevoel geven. De koffievulling is ten opzichte van de vrij dikke buitenlaag vrij minimaal en niet heel duidelijk van smaak. De Sweet Nougat heeft ook een dikke laag chocolade, met een weinig opvallende smaak van de vulling. De Dark Pistache is mijn persoonlijke favoriet. Deze heeft een zachte vulling, die op kamertemperatuur bijna uit het chocolaatje loopt. De zoete pistache combineert goed met de pure chocolade van de buitenkant. Als laatste de Tasty Almond; die vulling is lekker!
Verpakking bonbons
In het doosje met kijkvenster zitten twaalf chocolaatjes. De vier verschillende smaken staan met een pijltje en een speels lettertype aangeven bij de bonbons die je door het kijkvenster in de verpakking kunt zien zitten. Er zitten drie rijen met vier bonbons in het doosje, waarvan alleen de middelste rij zichtbaar is. De bruine, oranje en lichtrode kleurvegen geven de verpakking een warme ‘koffieuitstraling’. In een goudkleurig zegel staat het merk van de dream bonbons vermeld; Bonroyaal. Dit is Aldi's nieuwe chocoladelijn voor Nederland. De verpakking is ontworpen door het Nederlandse Stepfive Communication & Design BNO.
UTZ
De cacao die gebruikt is voor de dream bonbons is UTZ Certified. Het UTZ CERTIFIED logo geeft aan dat de aangesloten cacaoboeren worden gestimuleerd bij het doorvoeren van sociale, economische en milieutechnische verbeteringen. Voorbeelden hiervan zijn een duurzamer gebruik van de grond, het weren van milieuonvriendelijke bestrijdingsmiddelen en het naleven van arbeidswetgeving. Zo groeien de boeren uit tot professionele en verantwoorde ondernemers en ontstaan duurzame en agrarische productieketens. UTZ betekent ‘goed’ in de Maya taal Quiché. Aldi neemt op haar beurt verantwoordelijkheid door het inkopen van chocoladeproducten die duurzaam zijn verbouwd. Wanneer je dus een UTZ Certified logo op een verpakking ziet staan, dan weet je dat de cacao op een duurzame en dus goede manier wordt gemaakt. Door het UTZ Certified programma vergroten cacao-boeren hun vakmanschap wat leidt tot grotere oogsten en een betere kwaliteit van hun producten.
De dream bonbons zijn prettig geprijsd; 2,99 voor een doosje. Voor dat geld heb je vier verschillende smaken; lekkere bonbons, die goed smaken bij een koffie- of theemoment. Met een doosje dream bonbons heb je minder keus qua smaken dan bij de huisgemaakte Australische bonbons, maar de smaken die er wél zijn, zijn zeker lekker. De verpakking mist de luxe uitstraling van de inspiratiechocolaatjes, maar ziet er eigenlijk best eigenwijs uit. Minder glamoureus, maar dat geeft niet, als de bonbon 1 euro goedkoper is, per stuk, want dat is ook fijn wakker worden uit een chocoladedroom…