De term Black Friday kennen we allemaal wel, de dag waarop heel veel webshops en winkels massale sale hebben. Het kan niet vroeg genoeg beginnen, dit jaar was het ook Black Friday week in plaats van alleen maar de vrijdag zelf. Overal regent het korting, je kan het zo gek niet bedenken. Op die hele nieuwe outfit van top tot teen en van ondergoed tot muts, een hele nieuwe smart installatie in huis of juist een nieuwe auto, overal is korting op te vinden. Ook in de supermarkten gaat het van kwaad tot erger, kortingen van 2 + 3 komen tevoorschijn en deals waarmee je goedkoop een voorraadje kan inslaan. In dit jaar kwam ook het tegengeluid: Green Friday. Het klinkt heel catchy, maar wat is het nu precies?
Waar het allemaal begon
In 2019 is er vanuit Trees for All een groen tegengeluid gekomen van Black Friday, namelijk Green Friday. Alle korting en daarmee de massaconsumptie, zorgt namelijk voor een hogere CO2-uitstoot door de uitputting van natuurlijke bronnen en de vervuiling. Elk jaar wordt de Green Friday beweging wat groter, in Frankrijk kwam het zelfs al eerder naar boven.
Het doel is om bewustwording te creëren, voor de manier waarop wij consumeren. Het is namelijk een totaal niet duurzame manier van consumeren, we kopen allemaal maar wat we op dat moment willen waardoor we allemaal impuls gedreven aankopen doen. Niet goed voor de portemonnee maar ook niet voor de aarde.
Thema’s
Elk jaar is er een ander thema, dit jaar was dat ‘gezamenlijk op groen’. Daarbij is het de bedoeling dat websites en logos groen kleuren, waardoor er geen korting gegeven kan worden, tenzij het op een duurzaam product is. Verder kijkt het bedrijf zelf hoe ze bij kunnen dragen aan een duurzamere wereld. Er zijn dan ook winkels die een boom planten voor elke geplaatste order, maar ook winkels die juist even niet adverteren en oproepen voor mensen om naar buiten te gaan
Rol als consument
Ook als consument kan je wat doen om groener en bewuster te worden. Je kan bijvoorbeeld duurzame merken gaan kopen of juist naar de kringloopwinkel gaan. Vintage outfits zijn helemaal hip dus het is helemaal niet erg om in een kringloopwinkel te gaan shoppen! Het is fijn voor de natuur en de wereld maar ook voor jou zelf, aangezien de prijzen een stuk vriendelijker zijn.
Er zijn ook mensen die er voor kiezen om een jaar lang niks te kopen, om je bewust te worden van het koopgedrag. Je kan ook juist meer gaan geven aan kringloopwinkels of zorgen voor een stukje meer groen in de buurt door het planten van bomen. Ieder geeft er een eigen invulling aan maar het is goed om er even bij stil te staan.
Ook kan je bewust worden van wat je gebruikt als verzorging. Zo kan je gaan voor een shampoo bar, de trend van tegenwoordig. Het is ook nog eens duurzaam!