Een leider moet een beleidsplan kunnen ontwikkelen, kunnen motiveren, coachen, risico's nemen en zijn verantwoordelijkheid kennen. Hij moet een ondernemer, coach en zakenman zijn die risico's durft te nemen.

Een leider moet multifunctioneel zijn

Een leider motiveert zijn managers door coachen, adviesverlening en communicatie. Hij is een diplomaat die weet hoe hij moet handelen bij het voordoen van conflicten. Hij beschikt over de kunde om conflicten te kunnen oplossen en spanningen te kunnen verminderen in de organisatie. Hij zoekt altijd naar een win-win oplossing binnen de organisatie.

Een leider is een ondernemer

Hij durft risico’s te nemen en is aansprakelijk en verantwoordelijk voor de gevolgen van deze risico’s. Hij is een besluitvaardig persoon die eerst zal observeren, luisteren, analyseren en plannen voordat hij actie neemt, waarbij hij meestal uitgaat van zijn eigen gevoelens, terwijl hij dit staaft aan de hand van prestatie indicatoren die herleid zijn uit bedrijfsdoelstellingen. 

Een leider is iemand met een open deur die weet wat er gaande is binnen zijn organisatie zonder dat hij de details kent of wilt kennen. Hij heeft de kunde, kennis en attitude die noodzakelijk zijn om als algemeen manager te  kunnen functioneren.

Integriteit, geloofwaardig, eerlijk, betrouwbaar, behulpvaardig, veeleisend, overzichtelijk, competentie en people manager zijn standaard kenmerken van een leider.

Een leider heeft een persoonlijk plan gericht op zijn visie en missie, om die visie te realiseren. Hij weet balans te verwezenlijken tussen lichaam, ziel en verstand, ten einde een hoge mate van efficiency en effectiviteit  te kunnen realiseren. Hij weet hoe hij zijn tijd beheert!

Een leider ontwikkelt een beleidsplan

Een leider moet een beleidsplan voor de organisatie kunnen ontwikkelen. Dit betekent dat hij in staat is om een visie te ontwikkelen gericht op de lange termijn ontwikkeling van de organisatie. Hij is in staat om de noodzakelijke stappen te bepalen die nodig zijn om die visie te verwezenlijken, door het ontwikkelen van de missie stellingen voor de organisatie. Deze missie stellingen zijn hypothetische stellingen die belangrijke richtlijnen  aangeven om de visie te kunnen realiseren.

Vervolgens dient men de belangrijkste doelstellingen te bepalen die noodzakelijk zijn om iedere missie stelling te realiseren. De doelstellingen moeten altijd meetbaar zijn.

Iedere doelstelling wordt een visie stelling voor de afdelingen die rapporteren aan de leider. Hierna begint het proces weer van bovenaf, doch deze keer op afdeling niveau.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in