Discipine wil zeggen dat je in staat bent om je regels en afspraken altijd na te komen zodat je een betrouwbaar persoon bent voor je werk en werkomgeving. En mochten er zaken onduidelijk zijn dan wend ik me tot degene die daarvoor verantwoordelijk is en het betekent dat je ook jezelf regels kan opleggen om je daaraan je houden.
Discpline
Als je discipline hebt dan ben je je ervan bewust dat er grote en kleine regels zijn die allemaal berusten op afspraken en medewerkers die de afspraken kennen en zich eraan houden helpen dan zo om hun bedrijf goed te laten draaien. Dat zorgt er dan ook wel voor dat ze in elke functie zijn te handhaven omdat ze beslissingen van bovenaf accepteren ook als ze minder voordelig zijn voor zichzelf. En mochten ze moeten overwerken dan sputteren ze zeker niet tegen maar zien ze het als een enorme kans om zich te kunnen bewijzen op hoog niveau want als er dingen niet duidelijk genoeg zijn dan wordt er om uitleg van de leidigngevende gevraagd. Daarbij is het ook belangrijk dat er op iedere situatie beheerst wordt gereageerd en als nieuwe regels niet bevallen dan zullen ze nooit tegenwerken maar altijd laten merken dat ze zich kunnen aanpassen aan de veranderende omstandigheden uit hun werkomgeving. Maar als ze vinden dat er afgeweken moet worden van de regels doen ze dat nooit uit zichzelf maar zullen ze dat uitgebreid met hun baas gaan bespreken door elke week bijvoorbeeld op vrijdag een kort overleg te houden.
Als er binnen een bedrijf een nieuw beleid wordt utigevonden dan dan zullen ze zich nooit vasthouden aan hun eigen mening maar staan ze vooral open en accepteren ze de mening van anderen. Zo laten ze merken dat ze voldoende vertrouwen hebben in hun eigen werkgever door vooral te laten zien dat ze een bijdrage willen leveren zodat ze actief de regels en procedures naleven en ze zijn zich ervan bewust dat een goede organisatie afhangt van gedisciplineerde medewerkers. Omdat ze verantwoordelijkheidsgevoel hebben zijn ze gemotiveerd om zich aan de regels en normen te houden en het is een voordeel dat de competentie discipline goed te leren en te ontwikkelen is op de werkvloer. En dat vooral door mensen aan te spreken op hun gedrag als er geen verbetering komt want doordat ze zelf dan openstaan voor dit soort feedback kunnen ze erin groeien. Zo laten ze ook zien dat ze de regels voldoende kennen want de juiste informatie bieden en herhalen is daarbij dan dus essentieel en zo voelen ze wat er van hen wordt verwacht en hebben ze ook de behoefte om zich daar gehoor aan te geven. Dat heeft te maken met een kwestie van willen luisteren en leren en je moet ook nagaan wat je zwakke punten zijn en een weekplanning.
Daarnaast moet je voor voldoende regelmaat zorgen in je slaap en werktijden door niet teveel verschillende taken tegelijkertijd op mijn bordje te leggen. Want anders raakt men gestrest en is de kans groot dat er niks meer van de uitvoering van hun taken en werkzaamheden terecht zal komen omdat je anders geneigd bent om het eerder op te geven. En vaak moet je ook nee durven zeggen tegen een opdrachtgever vooral als je niet goed de opdracht begrijpt die je uit moet voeren maar het kan ook voorkomen dat je te weinig discipline hebt. Dan moet je bijhouden wanneer je de regels hebt overtreden wat de reden daarvoor was om na te gaan of je het opzettelijk deed en wat de reden daarvoor was zodat je of je met je leidinggevende zal overleggen of dat je dan op eigen initiatief het probleem zal oplossen. Maar je moet je er ook van bewust zijn dat ik een voorbeeld ben voor anderen in het bedrijf waar ik werk en dan moet je er een voorstelling van maken over wat jij ervan zou vinden als de gestelde regels niet zullen worden opgevolgd. Want het heeft geen zin om overal tegenin te gaan of je af te zetten tegen je leidinggevende want het gaat er ook om dat je je leert inleven in andermans positie en heb je moeite met bepaalde procedures praat er dan over met je leidinggevende om zo tot andere inzichten te komen.
Het is zo dat in elke baan discipline nodig is omdat je de regels na moet komen en hoe hoger je functie is des te meer verantwoordelijkheid je nodig hebt zodat je dan de regels, wetten en procedures na moet komen. Als je dan bijvoorbeeld directeur bent zal dat de winstmarge, resultaat en reputatie ten goede komen maar het zou ook verstandig zijn om nieuwe regels te maken voor het bedrijf als je voelt dat je dan kansen in de markt kan ontdekken.