Ondanks dat de vliegtaks is opgeheven in Nederland, hebben veel Nederlanders nog steeds de voorkeur om te vliegen vanaf Brussel of Dusseldorf. De vliegtaks is in Nederland op 1 juli 2008 ingevoerd en per 1 juli 2009 afgeschaft. Tijdens de intrede van de belastingmaatregel voelden de Nederlandse luchthavens en luchtvaartmaatschappijen de bui al hangen.
Het ministerie ging ervan uit dat door de intrede van de vliegtaks er minder reizigers zouden zijn, wat ten goede zou komen aan het milieu. Zij zaten er volkomen naast, want het aantal reizigers nam niet af. Ongeveer 20% van de reizigers weken uit naar luchthavens in het buitenland of gingen met de auto op vakantie. In Nederland bedroeg de vliegbelasting 11,25 euro voor een reis binnen de Europese Unie. Voor reizen buiten Europa bedroeg de vliegbelasting 45 euro.
De consequenties van de vliegtaks
Volgens het Ministerie van Financiën zou de belastingmaatregel 350 miljoen euro opleveren. Echter het gevolg was dat de Nederlandse economie het 1 miljard euro zou gaan kosten. Diverse luchtvaartmaatschappijen besloten vanwege de vliegtaks niet meer naar Nederland te vliegen, omdat ze bij de Nederlandse concurrenten in België en Duitsland veel meer rendement hadden. Het aantal Nederlandse passagiers in Duitsland en België bleef toenemen en de Duitse en Belgische luchtvaartmaatschappijen sprongen hierop in door pendeldiensten aan te bieden vanaf de Nederlandse grote steden naar de luchthavens in België en Duitsland. Dit tot groot ongenoegen van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en reisbureaus.
De afschaffing van de vliegtaks
Staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager dacht met de vliegtaks een steentje bij te dragen aan het milieu. Helaas was deze stelling niet correct, omdat het aantal reizigers niet afnam. De omzet van de luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en reisbureaus nam wel af. Na een protest van Luchthaven Schiphol, de ANVR en diverse luchtvaartmaatschappijen, kwam de vliegtaks op 1 juli 2009 te vervallen. Ondanks de afschaffing van de vliegtaks heeft het niet geleid tot meer vliegverkeer vanaf de luchthavens in Nederland. De lagere prijzen in het buitenland zijn voor Nederlanders nog steeds een reden om te vliegen vanaf het buitenland. Het voordeel bij grote gezinnen, is dat het een paar honderd euro kan schelen.
Voordeliger reizen
Tickets boeken via Ryanair en Easyjet in Nederland is ook populair bij de Nederlanders. Helaas vliegen zij naar minder bestemmingen.
Tips om te besparen op vliegkosten:
- Reserveer zo vroeg mogelijk, de eerste stoelen zijn vaak goedkoper.
- Boek je ticket zodanig dat je op een dinsdag, woensdag of donderdag vertrekt en minimaal één zaterdag in het buitenland verblijft. De ticket komt dan goedkoper uit.
- Vergelijk dagelijks de prijzen op internet. De prijzen van de Nederlandse, Belgische en Duitse luchtvaartmaatschappijen kunnen per dag verschillen.
- Het vliegen vanaf kleine vliegvelden met minder personeel is goedkoper.
- Het reizen via luchtvaartmaatschappijen, die gebruik maken van kleine vliegvelden en geen maaltijden verstrekken aan boord, zijn ook voordeliger.
www.flightlevel.be
www.vliegrijs.10-tips.nl