Veel websites hebben een groot aantal unieke bezoekers per dag. Nog veel meer websites krijgen nauwelijks bezoekers en proberen het hoofd boven water te houden. Toch zijn er genoeg manieren om er voor te zorgen dat het aantal bezoekers gaat toenemen en één van die manieren is met behulp van gesponsorde links bij zoekmachines. Hoe werkt dit en waar moet men op letten?
Wat zijn gesponsorde links
Als men op Google een zoekterm invoerd, verschijnen er miljoenen resultaten. Deze zoekresultaten zijn onder te verdelen in twee categorieën; organische zoekresultaten en gesponsorde links (koppelingen). Organische zoekresultaten zijn zoekresultaten die Google presenteerd op volgorde van relevantie. Sommige sites zijn zeer goed te koppelen aan bepaalde zoektermen en gaan de internetgebruiker waarschijnlijk goed op weg helpen. Vandaar de Google deze sites op de eerste pagina met zoekresultaten presenteerd. Gesponsorde links daarentegen, zijn links die worden gepromoot door de achterliggende websites. Gesponsorde links worden gepresenteerd boven en/of naast de organische zoekresultaten.
Tips voor het gebruik van gesponsorde links
Wanneer men bezoekers gaat genereren via gesponsorde links van zoekmachines dient men rekening te houden met een aantal zaken. Bij de meeste zoekmachines betaald men per klik. Zodra een internetgebruiker op een gesponsorde link klikt, kost het de adverteerder geld. Deze kosten per klik verschillen enorm. Een bedrijf wat adverteerd bij het zoekwoord 'hypotheek', zal veel meer per klik betalen dan een bedrijf wat adverteert op het zoekwoord 'baksteen'. De concurrentie is bij het ene zoekwoord groter dan bij andere zoekwoord. Adverteerders zijn bereid voor sommige zoekwoorden veel geld te betalen, omdat het dusdanig veel conversie (verkoop) oplevert.
Conversie is waar het allemaal om draait. Een website kan wel veel bezoekers genereren, maar als niemand wat koopt, zijn al die betaalde kliks voor niks geweest. Om dit te voorkomen kunnen webmasters een aantal dingen doen:
- Goede zoekwoorden selecteren, waarop de website gevonden moet worden.
- Een perfecte tekstadvertentie creëren, zodat alleen geïntresseerde internetgebruikers doorklikken.
- Website optimaliseren voor hoge conversie-ratio.
- Evalueren aan de hand van de meest winstgevende zoekwoorden met lage kosten per klik, maar hoge conversie-ratio.
Nadelen gesponsorde links
Gesponsorde links worden steeds populairder en sneller in een marketing-campagne gebruikt. Daar staat tegenover dat het aantal prominente plekken voor adverteerders schaars zijn. Dit fenomeen zorgt dus voor steeds hogere kosten die voor sommige adverteerders niet meer haalbaar zijn. Daarnaast kost het onderhouden van een goede campagne erg veel tijd. Adverteerders moeten hun campagne zo goed mogelijk monitoren om hun opbrengsten te maximaliseren. Het internet is erg veranderlijk en dat brengt de nodige inspanning met zich mee.
Al met al is het adverteren via gesponsorde links een goede methode om een onderneming van meer winst te voorzien. Zeker als men de tijd neemt, om diverse mogelijkheden uit te proberen en campagnes te optimaliseren, valt er een hoop voordeel te behalen.