StumbleUpon helpt je om leuke websites te ontdekken en te delen. Zodra je op “Stumble” klikt krijg je een website, gebaseerd op jouw persoonlijke voorkeuren. De websites worden aanbevolen door je vrienden of door andere gebruikers met dezelfde interesses. Zodra je aangekomen bent, kan je die pagina's op zijn Romeins beoordelen: met een duim omhoog of omlaag. Elke keer je dat doet, onthoudt StumbleUpon je voorkeuren waardoor je nieuwe Stumbles telkens meer op jouw voorkeuren gericht zijn.

Een oplossing tegen de information overload

Om alles te vinden en te lezen op het internet zou een mensenleven niet voldoende zijn. In 2008 maakte Google bekend dat er maar liefst een biljoen (1.000 miljard) unieke URL's herkend werden door Google Search. Nu, drie jaar later, is dat cijfer nog veel hoger geworden met als resultaat dat er enorm veel informatie beschikbaar is. Search engines (Google, Bing, Yahoo!) brachten een eerste oplossing door te zoeken op kernwoorden. Een tweede oplossing is die van het type dat StumbleUpon aanbiedt: het tonen van websites op basis van je interesses en je vrienden. Sociaal surfen dus eigenlijk. Een populaire oplossing, want ook de huidige zoekoperatoren maken plannen om je interesses in de zoekresultaten te verwerken. Zo sloot Bing een overeenkomst met Facebook waardoor gebruikers die hun Facebook en Bing-accounts met elkaar linken meteen ook te zien krijgen welke resultaten hun vrienden goed vonden.

Is sociaal surfen een goede oplossing?

De ontwikkeling naar een gepersonaliseerd internet, waarin je zoekresultaten afhangen van je interesses en vrienden, is er een waar niet iedereen even gelukkig mee is. Zo wijzen verschillende wetenschappers erop dat een te grote communicatie tussen groepsleden een gevaar is voor de 'wisdom of the crowd'. In mensentaal: wie zijn mening te hard laat afhangen van die van zijn vrienden, denkt niet kritisch genoeg na. En wie op de resultaten van vrienden teveel gaat baseren, zoals StumbleUpon en de nieuwe implementaties van klassieke zoekoperatoren, werkt dit in de hand.

De StumbleUpon community

StumbleUpon telt ondertussen miljoenen gebruikers. Grote kans om zielen te vinden met vergelijkbare voorkeuren dus, waardoor het meteen aangenaam ontdekken is zodra je de jouwe hebt ingevuld. Je kan er vrienden volgen, in hun favoriete websites kijken en als in de meeste sociale websites groepen maken. Als je dan een interessante website gevonden hebt, kan je die bij je favorieten zetten en delen. Dat delen is niet beperkt tot StumbleUpon: er zijn Facebook, LinkedIn en Twitter applicaties voorzien waardoor je heel snel je volgers op sociale netwerken je ontdekkingen kan laten zien.

De mogelijkheden

Als je het wil, kan je StumbleUpon downloaden als applicatie in je browser. Op die manier heb je een extra toolbar waardoor je elke pagina op het web kan aanbevelen, afraden of delen. Ook kan je ermee besprekingen (reviews) van andere surfers over die websites opvragen. Op dit moment zijn er applicaties voor Firefox, Chrome, Internet Explorer, Opera, Safari, Android, iPhone en iPad.
Ook zijn er, net als de “Like” buttons van Facebook, “Stumble badges” die je op je website kan zetten, waardoor gebruikers je pagina bij hun favorieten zetten. Meer en meer websites nemen deze badge op in het lijstje van “like”, “deel” en “tweet”, waaruit we mogen afleiden dat StumbleUpon zich als een van de standaarden op het web ontwikkelt. Maar zal het zo ver komen en zo ja, zal het die positie houden?

Toekomst van StumbleUpon

Met vijftien miljoen gebruikers en elke maand 500.000 gebruikers erbij is StumbleUpon een van de snelst groeiende namen in het landschap van sociale media. Ze geven een oplossing voor de information overload waar veel internetgebruikers last van hebben en maken veelvuldig gebruik van de sociale media. Verschillende grote spelers van het internetlandschap hebben de kracht ervan ontdekt en proberen enkele verworvenheden van StumbleUpon in te werken in hun software. De verwachtingen voor de komende maanden zijn dan ook hoog gespannen, maar veel zal afhangen van hoe het grote publiek zal reageren op de implementaties van de "klassieke" search engines. Ook zal StumbleUpon moeten bewijzen dat het niet wil blijven stilstaan.

http://www.frankwatching.com/archive/2011/05/31/sociale-media-vernietigen-de-%E2%80%98wisdom-of-the-crowd%E2%80%99/
http://mashable.com/2009/01/07/where-digg-fails-success-for-stumbleupon/
http://mashable.com/2011/04/09/stumbleupon-hits-1-bi

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in