Rijden op fossiele brandstoffen is eindig, elektrisch rijden heeft de toekomst. Lees hier hoe je goedkoop elektrisch auto rijden kunt.
GOEDKOOP ELEKTRISCH AUTORIJDEN.
Elektrisch autorijden heeft de toekomst en is op den duur veel goedkoper als rijden op fossiele brandstoffen want die raken op.
Het onstaan van de electrische auto
Geschiedenis van elektrische auto's (vrij naar: wikipedia.nl).
Waarschijnlijk was de eerste elektrische auto een schaalmodel, gemaakt door de Nederlander Sibrandus Stratingh. Hij baseerde zijn auto op berekeningen van Michael Faraday. Het model bestaat nog steeds. Aan het eind van de 19e eeuw werd de brandstofmotor steeds beter, waardoor de elektromotor het uiteindelijk verloor. Het fundamentele probleem met elektrische auto's was: de energiedichtheid van oplaadbare batterijen is circa 80 tot 300 keer kleiner dan die van benzine en diesel. Daarom moesten elektrische auto's met zware interne batterijen worden uitgerust, waardoor de snelheid en bereik ernstig beperkt waren. Er werden auto's op de markt gebracht die dit probleem omzeilden door twee motoren te gebruiken, een benzine- en een elektrische motor. Hoewel ingenieus, waren deze Hybride auto's kwetsbaar en erg duur. Mede hierdoor verloor de elektrisch aangedreven en hybride auto aan belang vlak na de Eerste Wereldoorlog.
Desondanks bleef men elektrische auto's ontwikkelen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kreeg de elektrische auto een tijdelijke opleving, mede veroorzaakt door het brandstoftekort. Daarna bleef het een tijd stil. Toen zich in de jaren zeventig twee energiecrises voordeden werd de ontwikkeling van de elektrische auto weer gestimuleerd. Twee mooie voorbeelden van de uitkomst van deze projecten vormen de volledig elektrisch aangedreven Tesla Roadster die vanaf 2009 werd geleverd met een 1500 watt cabine verwarming en de herstart van het Noorse Think!. Ook grote autobedrijven als Toyota en Honda brachten hybride auto's op de markt. De Toyota Prius was een groot succes en andere fabrikanten begonnen ook interesse te krijgen in de fabricage van hybride en elektrisch aangedreven auto's.
Kenmerken van electrische auto's
1- De auto’s stoten geen CO2 en fijnstof uit, veroorzaken geen geluidsoverlast en stank.
Door gebruik te maken van duurzaam opgewekte energie (wind en zon) wordt rijden zelfs volledig klimaatneutraal.
2- Deze techniek biedt de mogelijkheid energie van wind en zon op te slaan in de accu's van elektrische auto's. Eerder moest energie direct verbuikt worden, nieuwe generaties accu's bieden opslagcapaciteit van duurzame energie.
3- Rijden op elektriciteit is veel goedkoper dan rijden met benzine, diesel of hybride. De nieuwe elektrische auto's zullen uiteindelijk in de prijscategorie van kleine middenklassers gaan vallen. Men betaalt geen BPM of wegenbelasting.
4- De technologie voor accu's is in ontwikkeling: De actieradius en de oplaadsnelheid verbeteren snel.
5- Opladen kan gewoon via een stekker in het stopcontact, wanneer de auto werkloos stilstaat. Terwijl u werkt of slaapt, laadt de auto zich weer op voor de volgende rit. Alleen bij snelladen (binnen 10 minuten) is een oplaadstation met groter vermogen nodig. Die worden geplaatst op strategische plekken, zoals langs snelwegen. Deze techniek is al beschikbaar. Het zal nog enige tijd vragen voordat er een net van oplaadpunten is gerealiseerd.
6- De prestaties van elektrisch aangedreven auto's zijn beter (sneller, krachtiger).
7- De vormgeving van nieuwe modellen is aantrekkelijk, maar bestaande automodellen kunnen ook worden omgebouwd. (BRON: allesduurzaam.nl)
Goedkope electrische auto:
Voorbeeld: Eigenlijk is het simpel, in basis is een elektrische motor eenvoudiger en dus goedkoper te produceren dan een benzine of diesel motor die gemiddeld uit 170 onderdelen bestaat. Het blijkt te kunnen. Frisian Motors uit het Friese Bakkeveen heeft een specifieke elektrische auto ontwikkelt die net zo veel kost als zijn diesel broertje, de FM-50 die net nog geen € 10.000,- exclusief BTW gaat kosten. “Het model op zich bestaat al een jaar of vier” zegt Theo de Jong DGA van Frisian Motors. “Dat gedeelte was al bewezen en wij hebben samen met deze fabriek een elektrische variant in productie gezet en gezorgd voor de nieuwe keuringen en certificaten met de RDW”. Het is inderdaad wel voor specifieke doelgroepen maar toch een serieuze auto die ruim 60 km per uur rijdt en op een volle accu 80 km ver komt. De auto is bedoeld voor plattelands gebruik en voor ruwe terrein. Voor de doelgroepen beoogt Frisian Motors niet alleen semi-overheid zoals landschap en waterschap beheerders, maar ook bijvoorbeeld agrariërs als vervanger van de quad of op camping en recreatie terreinen.
Gelijkwaardige diesel modellen van bijvoorbeeld Cub Cadet of Polaris kosten inderdaad minimaal het zelfde en hebben gelijkwaardige gebruikersmogelijkheden. Echter een elektrische variant heeft veel meer praktische voordelen volgens de fabrikant. Naast het feit dat deze auto volledig is vrijgesteld van enige vorm van belasting heeft hij veel meer toepassingsmogelijkheden, denk maar eens aan overdekte speel- of recreatie terreinen of continu gebruik in de dichte nabijheid van dieren en mensen. En tanken voor nog geen 2,- euro is in deze tijd toch heel aantrekkelijk. (bron: autobranchesignalen.nl)
Bedankt voor het lezen van mijn artikel:
Graag lees ik je reactie, positief of negatief, ik waardeer elke reactie want daar leer ik zelf weer van. Vind je mijn artikel het lezen waard, stuur de link dan a.u.b. door naar je contacten. Ik wens je veel plezier met het lezen van mijn andere artikelen.
M.vr.gr. Dik Laan
© Dik Laan 2011 (voor ieder gebruik van de tekst van dit artikel is toestemming nodig.