Internetbankieren is te omschrijven als de online activiteit die plaatsvindt tussen bank en cliënt. Daarom staat het ook bekend als internetbankieren. Deze methode versnelt de activiteit van het bankieren en biedt je de kans om vanuit je eigen huis bankdiensten te gebruiken, of zelfs als je heel ergens anders bent. Online bankdiensten zijn heel efficiënt.
Online bankieren
Als je gebruik wilt maken van onlinebankieren, krijg je een afzonderlijke gebruikersnaam en wachtwoord waarmee je kunt inloggen op de website van de bank en toegang krijgt tot je rekening. Nu kun je online transacties uitvoeren. Veel banken bieden hun cliënten tegenwoordig deze faciliteit. Deze vorm van bankieren is erg populair, maar er kleven ook gevaren aan, want er zijn ook nog wat veiligheidskwesties die gevaarlijk kunnen zijn voor mensen voor wie deze manier van bankieren nieuw is. Stel, je vergeet na je transacties uit te loggen, of je gebruikt onveilige lijnen om bij je rekening te komen, dan bied je onbevoegde mensen misschien de kans om bij je rekening te komen en hem te misbruiken. Je moet dus je wachtwoord behoorlijk vaak blijven veranderen.
Huiverig
Hoe populair dit systeem ook is, veel mensen zijn nog huiverig om het te gebruiken. Die gebruiken de online service misschien wel voor leningen maar als het aankomt op overmaken van geld via internet, zijn ze er nog steeds niet gerust op. Dan hanteren ze liever de manier van bankieren die hun grootvader nog gebruikte. Het systeem heeft dus nog geen revolutie teweeggebracht in hoe we bankieren, maar het heeft in elk geval de wachtrijen en tijdrovende processen verminderd.
Overtuigen van consumenten
De banken blijven proberen meer mensen over te halen te gaan internetbankieren door veel functionele, beveiligde systemen aan te bieden. Maar pas als de mensen de glimlach van de bankmanager en de loketten vergeten zullen ze zich laten overhalen naar deze kant te komen, die vrijwel alleen op het internet bestaat. Het zal nog even duren voor deze vorm van bankieren het populairste systeem is.
Veel banken sparen via het online bankieren overheadkosten uit, maar die zijn doorgeschoven naar de klanten in de vorm van rentetarieven of servicekosten. En wat betreft de pinautomaten die virtuele banken niet kunnen bieden, dat is inderdaad een groot nadeel. Hier volgen enkele plus- en minpunten van online bankieren.
Voordelen
Wat de voordelen betreft: het gemak, de bank is zeven dagen per week 24 uur per dag beschikbaar, je kunt vanaf duizenden kilometers afstand transacties uitvoeren, er zijn de efficiency en de effectiviteit. Ze bieden ook diensten als aandelen, waarschuwingen over koersen aandelen en noteringen van aandelen, portfolio management enzovoorts.
Nadelen
Tot de nadelen behoren opstartproblemen, want je moet formulieren invullen, ze ondertekenen, de identiteit bewijzen enzovoort. Soms is het navigeren op de website omslachtig. Het grootste nadeel is gebrek aan vertrouwen. Mensen die online transacties uitvoeren blijven zich afvragen of hun transactie wel heeft plaatsgevonden, of ze twee keer op de knop hebben gedrukt, en dat soort dingen. Zulke twijfels kun je wegnemen door een print te maken.
Internetbankieren zal tot de verbeelding van mensen blijven spreken, en het zal niet meer verdwijnen. Wij van onze kant moeten het efficiënt gebruiken en onszelf zo moeite en tijd besparen.