Een community is een hip onderwerp op het internet, vooral wanneer marketing erbij komt kijken. Maar is het ook iets voor mij, voor mijn product of mijn bedrijf? Vergelijk het met een voetbalwedstrijd, de ploeg die thuis speelt heeft voordeel.

Wat is een community?

Stel je het internet even voor als een metropool. Drukke straten, honderden mensen die overal snel passeren, die af en toe stilstaan bij iets wat hen interesseert en vervolgens weer op weg gaan. Dit is het internet voor veel gebruikers. Dan zie je een wegwijzer naar een voetbalstadion die je besluit te volgen. Onderweg zie je meer en meer mensen die dezelfde weg uitgaan en wanneer je uiteindelijk in het stadion komt zie je een mensenmassa, allemaal in de kleuren van hun favoriete ploeg, met allemaal hun eigen mening over de opstelling, de trainer en het stadion. Dat is een community op het internet. Voor zij die niet van voetbal houden, het spijt me, maar het is de vergelijking die ik zal blijven volhouden in het artikel.

De kracht van een community

Iedere ploeg vindt het een voordeel om thuis te spelen omwille van de fans. Het is gewoon fijner om voor een publiek te spelen dat je aanmoedigt. Ja, elke fan heeft zijn eigen mening en hij zal niet aarzelen om die mening kenbaar te maken. Dat kan goed voor je zijn als de ploeg goed draait want zijn enthousiasme zorgt voor extra fans. Het kan voor spanningen zorgen als ze zich aan de kant gezet voelen. Maar het doel van de supporter is dat hij trots kan zijn op zijn ploeg en het team dat dit gegeven in het achterhoofd houdt, zal kunnen genieten van een enorme steun tijdens haar wedstrijden. Bovendien zal de schare supporters voor een enorme bron aan extra inkomsten zorgen. Mits enkele aanpassingen aan de strategie – sjaals laten maken voor een een bloemenwinkel zal erg weinig effect hebben – kun je eenzelfde soort steun voor jezelf, je bedrijf of voor je product bekomen. Geen betere reclame dan een tevreden klant. Een community zorgt ervoor dat tevreden klanten met elkaar in contact komen en op die manier promoten ze samen jou, je product of je bedrijf.

Iets voor jou?

Een eerste vraag die je je moet stellen is of je voldoende tijd zal hebben voor je community. Je fans zijn niet tevreden met enkel een uithangbord, ze zoeken een dialoog. Een scherm met het nieuws dat jij wil verspreiden zorgt voor zichtbaarheid, maar verwacht er niet van dat ze dezelfde opbrengst zal hebben als een dialoog die je bent aangegaan. Voor die dialoog zul je tijd vrij moeten maken, om die reden nemen veel bedrijven een communitymanager aan. Je hoeft geen ellenlange gesprekken aan te gaan met elke fan. Maar je kunt er wel voor zorgen dat ze zich welkom voelen en dat je af en toe ingaat op een interessant gesprek. Een tweede belangrijke punt is ook je strategie. Maak voor jezelf duidelijk wat je wil van je fans en wat je ze kan geven. Maak daarna op één of andere manier ook duidelijk aan je fans wat ze mogen verwachten en laat ze zelf maar uitmaken of dat voldoende is of niet. Iedereen is steeds gebaat bij goede afspraken. Een derde punt is het aantal kanalen. Je community is één, het aantal kanalen zijn veel. Voetbalploegen hebben een harde kern met mensen die helemaal in outfit zijn en het stadion animeren, sporadische toeschouwers die af en toe komen kijken in het stadion, maar ook fans die op tv of op internet volgen. Zo ook op internet: je trouwste supporters komen steeds kijken op je website, anderen volgen je via Facebook, Hyves, Twitter, enz. Je fans zijn één community die je volgen op verschillende kanalen, zolang elk kanaal een meerwaarde biedt.

De geheime formule…

… is er niet. Elke community is anders en hangt van veel verschillende factoren af. Niemand wil fan blijven van een ploeg die jaar na jaar onder zijn niveau presteert. Je trouwste fans kunnen zich misdragen (hooligans) zodat nieuwe mogelijke leden afgeschrikt worden en als er te weinig aandacht besteed wordt aan de communicatie in zijn geheel, is dat een groot probleem voor een groep. De groepsleden moeten gemotiveerd worden, pas daarna zal de groepsleiding er wat voor terugkrijgen. Om aan al die uitdagingen het hoofd te bieden, nemen bedrijven sinds een tweetal jaar zogenaamde "communitymanagers" aan. Zij hebben ook geen geheime formule, maar wel de nodige ervaring met groepen om ze kundig te begeleiden op het internet en ervoor te zorgen dat de groepsleden met elkaar in contact komen en over jou, je product of je bedrijf kunnen praten. Zorg ervoor dat je communitymanager dat kan, terwijl hij een passie heeft voor je persoonlijkheid, je product of je bedrijf. De beloning is een trouwe schare supporters. You'll never walk alone.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in