De Concorde was een supersonisch passagiersvliegtuig dat twee keer zo snel was als het geluid. In 1969 maakte dit bijzondere vliegtuig zijn eerste vlucht. Door de hoge kosten landde de Concorde in 2003 voor het laatst.  

In 1955 begon de bouw van een supersonisch passagiersvliegtuig. Dit was een samenwerkingsproject tussen Air France en British Airways. De bouw duurde enkele jaren, maar op 2 maart 1969 maakte de Concorde dan eindelijk zijn eerste vlucht vanaf het Franse vliegveld Toulouse. De Concorde vloog naar verschillende grote steden zoals Rio de Janeiro en Sydney. Het vliegtuig vloog twee keer zo snel als het geluid en had een startsnelheid van wel vierhonderd kilometer per uur.

New York

Om de hoge kosten te kunnen drukken moest de Concorde vluchten gaan maken naar New York. Alleen op die manier zouden ze genoeg betalende passagiers kunnen krijgen. Binnen een paar uur kon de Concorde van Toulouse naar New York vliegen, een echt snelheidsrecord. Maar eerst moesten de vluchten naar New York goedgekeurd worden.

De Concorde zou het luidruchtigste vliegtuig aller tijden zijn. In New York zou de Concorde gaan landen op het vliegveld JFK. De buren van het vliegveld waren het hier echter totaal niet mee eens, omdat ze bang waren voor geluidsoverlast. De hele buurt voerde daarom actie tegen de Concorde. Er werd een rechtszaak aangespannen tegen dit supersonische vliegtuig, maar de Concorde won. Op 19 oktober 1977 mocht de Concorde eindelijk beginnen aan de vlucht tussen Toulouse en New York. Op de wegen rond het vliegtuig werd nog steeds actie gevoerd tegen het vliegtuig. Duizenden mensen blokkeerden de wegen door met acht kilometer per uur te rijden en spandoeken omhoog te houden. Toch mocht de Concorde landen.

Vliegramp

Op 25 juli 2000 gebeurde er een groot ongeluk met een Concorde in Parijs. Het vliegtuig stortte nog geen minuut na het opstijgen neer door een brandende brandstoftank, veroorzaakt door een klapband. Het vliegtuig werd onbestuurbaar en kon dus ook geen noodlanding meer maken. Bij deze ramp kwamen 113 personen om het leven. Opnieuw stond de Concorde in een slecht daglicht. 

Het einde van de Concorde

Na de ramp had de Concorde moeite om passagiers te krijgen. Bovendien stegen de brandstofkosten erg waardoor de vluchten te duur werden. Een retourtje New York kostte bijvoorbeeld al zo’n elfduizend euro. Een ticket was alleen weggelegd voor rijke zakenlui die er baat bij hadden zo snel te vliegen. Daarom landde de Concorde op 24 oktober 2003 voor het laatst in Londen. Natuurlijk werden de bijzondere vliegtuigen niet zo maar weggedaan, ze staan nu opgesteld in een museum. 

Toekomst

Frankrijk en Japan willen een nieuw supersonisch passagiersvliegtuig gaan maken, met wel driehonderd plaatsen. Uit testen blijkt dat er niets mis is met de oude Concorde vliegtuigen. Waarschijnlijk zullen deze vliegtuigen in de toekomst gebruikt worden bij speciale evenementen, zoals bijvoorbeelde de Olympische Spelen. 

DVD BCC Historisch wereldnieuws (2005) – Verbindingen over de oceaan
http://nl.wikipedia.org/wiki/Concorde_(vliegtuig)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in