Personal branding helpt bij het vinden van de juiste baan en het maken van promotie want door jezelf als merk te beschouwen weet je wat jou uniek maakt en waarmee jij je ook van anderen onderscheidt. Dan kan je je op een krachtige en overtuigende manier presenteren en weet je ook wat jou uniek maakt en dan roep je positieve beelden en associaties op en dan zal je duidelijk kunnen laten zien wie je bent, wat je kunt en waar je voor staat. Mensen gaan je op het werk en in hun netwerk als de oplossing voor hun probleem zien
Personal branding
Om personal branding mogelijk te maken zal dat beginnen met het doen van zelfkennis en zelfonderzoek zodat je dan duidelijk voor ogen moet hebben wat je zowel zakelijk als prive wil bereiken en ook wat mijn levensdoel is. En je mag nooit een rol spelen of je anders voordoen dan wie je werkelijk bent omdat je dan te maken hebt met het feit dat je een masker draagt zodat je woorden niet hetzelfde zeggen als je lichaamstaal want dan kom je niet congruent over. Dan vind je je eigen kracht en ook wat je uniek maakt en kan je het op een krachtige wijze uitstralen en dan alleen kan je je ambities en motivatie duidelijk maken door op het werk je vaardigheden en eigenschappen op hoog niveau in de praktijk te brengen. Zodat je dan laat zien dat je over het juiste werk en denkniveau beschikt en zo laat je zien dat je past bij het bedrijf waar je werkt. En het is ook van belang dat je serieus zal nadenken over je carrière en loopbaan want zo kan je zorgen voor je eigen leerproces dat gefaciliteerd kan worden door de werkgever met voldoende tijd en geld. Zo zal je grondig met je eigen toekomst bezig zijn en dat helpt om je ambities waar te maken en om te weten wat je moet leren om je werk goed te kunnen doen en dat heeft dan als voordeel dat je dan beter zal worden in je vak maar dat je zo ook meer talenten van jezelf kan ontwikkelen.
Maar zo kan je je ook wel binnen je vakgebied gaan specialiseren en zal je na verloop van de tijd gevarieerder werk gaan doen omdat je dan breder inzetbaar zal zijn. Dan kan je de inhoud van je functie gaan verrijken en zo vorm je je een goed beeld over hoe je de functie waarin je werkzaam bent zo goed mogelijk kan vervullen en daarin speelt positionering een grote rol in zodat je het product dat je wilt verkopen een goede plaats kan geven in de hoofden van de afnemers en daarbij gaat het om de perceptie t.o.v. de concurrenten. Dan kan er een geheel eigen imago en identiteit worden gecreëerd in de hoofden van de doelgroep dat gebaseerd zal zijn op een verdedigbaar concurrentievoordeel want dan gaan ze het product associëren met stoer, ruig en mannelijkheid. Op een symbolische manier kan je er je zelfbeeld mee uitbreiden en dan ben je ook zinvol voor de maatschappij doordat je er een nuttige bijdrage aan kan leveren en door te kiezen voor de juiste positionering kan je je onderscheiden van de concurrenten. Dat is de beste manier om de toegevoegde waarde te communiceren naar de doelgroep toe en daardoor kan het succesvol worden want dan ontstaat er ook voldoende duidelijkheid over het product dat je verkoopt en de markt waarin je opereert.
Ook is merkwaarde een heel belangrijk begrip in de marketing en de klant staat daarin altijd wel centraal. En het is dan ook wel van groot belang dat er een goede afstemming zal ontstaan tussen vraag en aanbod en dan zal de merkloyaliteit. merkbekendheid, gepercipieerde kwaliteit en de merkassociaties enorm toenemen. Want met de merkwaarde probeert een persoon of bedrijf een bepaalde boodschap uit te zetten zoals het product dat ik wil verkopen is de goedkoopste van Nederland. Want dan zal het ook wel bekend staan als modern en hip en het imago wordt opgebouwd door de som van de marketingcommunicatie en de interpretatie van de ontvangers zodat de buitenwereld dan een goed beeld heeft over het product. Daarnaast bevat de identiteit alle uiterlijke en innerlijke kenmerken van het bedrijf en het is strategisch en bevat ook de waarden over hoe het product er in de toekomst eruit moet zien. En het beleid ervan is afgestemd met deze waarden en wil deze waarden dan ook wel terugzien in het imago zodat het imago dan terugkomt in het hoofd van de doelgroep. De missie en visie spelen daarin een grote rol want dan wordt er duidelijk gemaakt wat een persoon of organisatie wil betekenen voor haar klanten.
Daarin is de missie de basis waaruit de strategie en de organisatiedoelen zullen worden afgeleid en dan kan het een goed beeld vormen over de toekomst. Daarmee kan het anticiperen met de toekomstige strategie en aan potentiële klanten kan zo duidelijk worden gemaakt waar ze voor staan want dan kan de hogere doelstelling makkelijk worden geformuleerd. Want het lange termijnsperspectief wordt zo duidelijk zichtbaar gemaakt zodat er op een positieve manier invloed wordt uitgeoefend op de organisatie. Door met name het motiveren van medewerkers zodat ze zich dan kunnen gaan focussen op relevante activiteiten en dan kan er worden afgeleid welke activiteiten moeten worden ingevoerd in de organisatie en hoe ze zullen passen in een groter geheel. Dan wordt er duidelijk naar een goed en haalbaar en het handelen wordt daarbij aangepast om het doel te bereiken zodat het gedrag dan op een positieve manier kan worden beïnvloed. Het is belangrijk om door te groeien van junior naar senior in je werk omdat je in het begin vooral kleine projecten en opdrachten uitvoert waar je regelmatig feedback over zal ontvangen. En dan pas kan je beginnen met het opbouwen van een netwerk en na verloop van de tijd worden de projecten en opdrachten steeds groter van omvang maar ligt de nadruk dan wel op meer zelfstandigheid en dan wordt er ook gevraagd om mee te denken over je eigen strategie en visie.
In een later traject speel je ook een belangrijke rol in de begeleiding van juniormedewerkers dus dan ben je ook wel verantwoordelijk voor een deel van de acquisitie van nieuwe opdrachten. Dan moet je beschikken over een uitgebreid netwerk en ook over targets die een seniormedewerker moet halen en daaraan zit meestal ook wel een prestatieloon gekoppeld. Om goed te kunnen presteren moet je steeds grotere en complexere klussen krijgen en ervoor zorgen dat je deze goed afrond en de resultaten moeten niet alleen voor jezelf maar ook voor de baas waarvoor je werkt zichtbaar zijn. daarnaast moet je slim investeren in je talenten en vakmanschap zodat je dan meer overzicht en algemene vaardigheden zal ontwikkelen. Ook is het verstandig om op te vallen bij de juiste mensen die over je promotie moeten beslissen en dat doe je het beste door verantwoordelijkheid te nemen. Dan kan je je flexibel opstellen en slim investeren in je werkrelaties en dan krijg je ook erkenning voor je persoonlijke kwaliteiten, vaardigheden en eigenschappen en zo kan je de functie, rollen en taken die je hebt goed uitvoeren.
Ik vond het leuk om aan deze informatieve tekst te werken en ik hoop dat het in de praktijk gebruik van kan worden gemaakt.