Om het zingen goed te begrijpen zijn er een aantal onderdelen heel erg belangrijk. Veel mensen zullen wel eens gehoord hebben van kopstem of borststem. Hieronder volgt een iets uitgebreidere uitleg en wat voorbeelden om goed te begrijpen waaruit een goede zangstem bestaat.
Grote artiesten als Beyonce Knowles, Aretha Franklin en Stevie Wonder weten er wel raad mee. Borststem, middenstem, kopstem en het belten zijn voor hun zeker geen onbekende termen. Om deze termen iets beter te begrijpen is het noodzakelijk om een aantal zaken over deze verschillende 'stemmen' te weten.
Borststem
De borststem is te vergelijken met de stem waarmee je praat. De stem klinkt vrij laag en heeft een wat diepere klank. Dit is in principe ook de stem waarin mensen meezingen met de radio. Bijna elk liedje bevat voor het grootste deel borststem. Bij mannelijke zangers is dit deel van de stem over het algemeen erg goed ontwikkeld. De borststem wordt vaak op een relaxte manier gezongen maar heeft van zichzelf een natuurlijke kracht.
Kopstem
Wanneer een melodie te hoog wordt om hem in de borststem te zingen wordt er vaak overgeschakeld naar de kopstem. Een goed voorbeeld van die overschakeling is het refrein van Irreplaceable, gezongen door Beyonce Knowles. Afgezien van de noodzaak van die omschakeling kan het soms ook gewoon een goede manier zijn om de interpretatie een extra boost te geven. De kopstem heeft een wat zachtere en lievere klank dan de borststem en kan tot grote hoogtes reiken. Wanneer de kopstem wordt ingezet kantelt het strottenhoofd, wat ook kan worden gevoeld door de zanger. Als de zangstem goed ontwikkeld is, is er een goede controle over de omschakeling en kan die kanteling van het strottenhoofd heel bewust worden ingezet.
Middenstem
Een groot en bekend probleem in de zang is het 'overslaan'. Wat er dan in feite gebeurt is dat de omschakeling van borst naar kopstem onbewust en ongecontroleerd in wordt gezet. Omtrent dit onderwerp zit veel schaamte, dit is echter niet nodig. Elk mens en elke zanger slaat over met zijn of haar stem. Het is wel te verhelpen!
Wanneer zangers hun zangstem wat langer en vaker trainen zullen ze leren om een soort bruggetje over die welbekende breuk heen te bouwen. De middenstem is een lastig aspect van de stem om te trainen. Echter, wanneer deze eenmaal een beetje getraind is zal dit steeds beter worden. Vaak is het voor zangers een dilemma dat ze een mooi nummer willen zingen maar het niet aandurven om de hoge noten die niet in de kopstem worden gepakt. De zangers proberen deze noten dan in de borststem te pakken waarbij ze echter stuiten op de breuk. Door hier een bruggetje overheen te bouwen kan de zanger hierover heen 'wandelen' en zal het overslaan worden vermeden. Dit vergt dus, zoals hierboven al genoemd, een behoorlijke training. Een van de vele artiesten die veel gebruik maakt van deze stem is Stevie Wonder. Deze bijzondere man heeft veel nummers waarin hij grote stukken in middenstem zingt. In Isn't she lovely is dit bijvoorbeeld goed te horen.
Fluit- en falsetstem
Naast al deze onderdelen van de stem zijn er nog een aantal toegevoegde aspecten van de stem zoals de fluitstem en bij mannen de falset stem. Deze functies van de stem worden vooral gebruikt om nummers te verfraaien met het bijzondere geluid. Denk bijvoorbeeld bij de fluitstem aan het liedje Loving you van Minie Riperton. En zo is er vaak de falset stem te horen in de nummers van Michael Jackson. Denk aan de vaak gebruikte, bijna gil, 'Whoehoe' in zijn songs.
Een leuke anekdote is dat mannen niet in staat zijn om de fluitstem te gebruiken en vrouwen niet in staat zijn om de falsetstem te gebruiken. Het is onmogelijk omdat het lichaam dat geluid niet kan maken, hooguit kan nabootsen.