In het licht van de toenemende mondialisering is er in Nederland ook een tegengestelde trend waarneembaar: een toenemende belangstelling voor (vegetarische) streekproducten. Ook begrippen als duurzaamheid en ambachtelijk zijn aan deze trend verbonden.
Zo is er bijvoorbeeld ook een toenemende belangstelling voor bijvoorbeeld broodmachines. Mensen bakken steeds vaker hun eigen brood. Een andere ontwikkeling is de opkomst van speciale pakketten van eerlijke streekproducten die door steeds meer ambachtelijke speciaalzaken worden aangeboden. Klanten krijgen zo op vaste tijden een mand of tas met producten uit de eigen streek. Het bijzondere hieraan is dat men de samenstelling ervan ziet veranderen met de seizoenen. Zo ontstaat er weer een bewustzijn van beperkte beschikbaarheid en schaarste. Ook positief is het feit dat er zo veel vervoer van producten wordt uitgespaard. Hoe dichter we op de bron zitten, hoe beter dat is voor onze omgeving.
Ook restaurants spelen in op deze ontwikkeling. Restaurants met authentieke streekproducten op de menukaart zijn dan ook niet voor niets sterk in opkomst. Niet langer is het goed als het van ver komt. Juist dat wat bij wijze van spreken om de hoek gekweekt, gegroeid of geproduceerd is wordt in toenemende mate gewaardeerd. Dat gaat gepaard met hernieuwde belangstelling en waardering voor de Hollandse keuken. Hier werd in het verleden nog weleens laatdunkend over gedaan. Nederlanders zijn trots op hun land en met boerenkool en tomatensoep is niets mis, maar echt culinair vinden we het niet. Althans, tot voor kort niet, want het bewustzijn over de diversiteit van de Hollandse keuken stijgt. Ook internationale gerechten op basis van streekproducten worden vaker geserveerd.
Restaurants in Denbosch
Het gebruik van streekproducten in restaurants in Den Bosch krijgt steeds meer vorm. Den Bosch is een van de regio’s waar veel aandacht wordt geschonken aan de herkomst van de producten die in gerechten worden verwerkt. Van oudsher kent Den Bosch natuurlijk al een Bourgondische cultuur waarin smaken tot hun recht moeten komen.
Waarneembaar opvallend is dat in Nederland steeds meer mensen kunnen genieten van vegetarische gerechten. Het taboe omtrent de vegetariër lijkt te verdwijnen. Ook restaurants spelen in op deze trend door verrassende vegetarische gerechten op te dienen.
Trots op eigen regio
Een andere ontwikkeling is dat restaurants ervoor uit durven komen dat ze trots zijn op hun regio. Meer en meer worden streekproducten aangeprezen op de menukaart van de beste restaurants. Bezoekers mogen tegenwoordig best weten dat het vlees in de gerechten van een locale slager komt en dat de groenten speciaal voor dit restaurant zijn geteeld voor een locale boer. Wat belangrijk is, is de kwaliteit van de producten. Als restauranteigenaren weten wat ze in huis halen, kunnen ze best pronken met hun gerechten op basis van streekproducten.
De twee trends samen zorgen ervoor dat in diverse regio’s in Nederland meer en meer restaurants zich onderscheiden van de concurrentie door zowel vegetarische gerechten te serveren als deze gerechten ook aan te bieden in een vegetarische variant. De menukaart van veel restaurants bieden vaker vegetarische gerechten die vergelijkbaar zijn met de niet-vegetarische gerechten. Waar in het verleden de vegetariër werd gezien als een lastige klant wordt hij tegenwoordig meer gewaardeerd.
Voordelig vegetarisch eten
Een achterliggende gedachte voor het stimuleren van vegetarische gerechten kan ook het financiële plaatje zijn. De prijs van groenten is veel lager dan dat van kwalitatief goed vlees. De winstmarge op groenten is hoger, waardoor een vegetarisch gerecht prijstechnisch aantrekkelijker is voor een restauranteigenaar.
De trends zijn opvallend. In diverse regio’s schieten restaurants die trots zijn op hun regio als paddenstoelen de grond uit. De trend zijn met name sterk waarneembaar in het meer Bourgondische deel van Nederland. Vegetarisch eten op basis van streekproducten in regio Den Bosch is bijvoorbeeld erg in trek.
Of u zelf nu vegetariër bent of niet; meer variatie in de Nederlandse restaurants is altijd een positief gegeven.