Internet is tegenwoordig geïntegreerd in ons leven. Op het werk is internet nodig, voor je studie maar ook als je even niet weet wat je moet eten is een lekker receptje snel te vinden op het web. We kunnen ons eigenlijk niet meer voorstellen hoe ons leven is zonder internet. Een belangrijke ontwikkeling de laatste jaren is die van de webwinkels. Online shoppen scoort terwijl de detailhandel alleen maar krimpt door de crisis. Je zou je dus als winkelhouder kunnen afvragen: heb ik ook een webshop nodig?
Online winkelen scoort
Zoals eerder gezegd is online winkelen een groeiende markt. Volgens het CBS is de omzet in 2012 gestegen met 9 procent, terwijl er voor de fysieke winkels een dalende omzet was. Feit is dus dat online shoppen groeit. Men moet de kracht van een online winkel niet onderschatten. Mensen kijken online naar het assortiment (dat vaak uitgebreider is dan in een fysieke winkel) om vervolgens een kijkje te nemen in de fysieke winkel. Vooral bij kledingzaken is dit het geval: mensen kijken online naar een kledingstuk wat ze leuk vinden om het vervolgens in de winkel te passen. Een webshop is echt een belangrijk middel om klanten te trekken. Daarom wat tips.
Uitstraling en gebruiksvriendelijkheid
Een echte winkel moet netjes en op orde zijn, m aar dit geldt ook voor een webwinkel. Zo is een goede landingspage steeds belangrijker en moet het bovendien gebruiksvriendelijk zijn. Mensen moeten via links en een paar keer klikken komen op de plek waar ze willen. Niemand houdt van een rommelige winkel, dit geldt ook zeker voor een webshop. Een webwinkel moet er bovendien goed uitzien. Zaak is om de webshop een uiterlijk te geven dat kenmerkend is voor de fysieke winkel. Zo associeren mensen de website direct met jouw winkel en weten ze waar ze aan toe zijn. Een webshop kan echt als visitekaartje dienen voor de reële winkel.
Contact & communicatie
Contact met de klanten is online minstens zo belangrijk als in een fysieke winkel. Wanneer je vriendelijk bent tegen de klant laat dit meteen een goede indruk achter, hetzelfde geldt op je webshop. Wanneer een klant makkelijk contact kan zoeken met de webshophouder (een duidelijke contactpagina met e-mail, telefoon of zelfs social media) dan zou de klant eerder tevreden zijn dan wanneer het niet makkelijk is. Een klant moet altijd een plek hebben om vragen te stellen. Dit kan dus via direct contact maar ook een klantenservice. Onderschat ook voor social media niet, waar ook veel promotie kan worden gemaakt voor bepaalde producten. Ook handig is een nieuwsbrief met acties via e-mail om de klanten op de hoogte te houden.
Updates en acties
Belangrijk is dat klanten naar jouw winkel blijven komen. Dit geldt ook voor de webshop. Update de webwinkel regelmatig met een nieuw assortiment. Zo blijven klanten nieuwsgierig en kijken ze regelmatig online. Daardoor komen mensen weer naar de fysieke winkel. Bovendien is het ook belangrijk af en toe acties te houden via de verschillende media (social media, e-mail). Steeds vaker zien we op Facebook 'like, share en win' acties voorbij komen. Mensen delen zo jouw actie op Facebook op de tijdlijnen van vrienden, waardoor er weer nieuwe klanten geworven worden. Mond-tot-mond reclame is altijd belangrijk geweest, dit gaat nu dus zelfs sneller via het internet.
Is een webwinkel noodzaak? Als je een groter publiek wil dan ja. Via het internet wordt reclame nu eenmaal sneller verspreid dan wanneer je een fysieke winkel runt. Dit is echter wel afhankelijk van waar je jouw winkel houdt, hoe groot de plaats is etc. Het is in ieder geval zeker dat een webshop klanten kan trekken. Feit is wel dat het veel tijd en energie kost. Denk dus wel goed na voor je een webshop begint.