Heb je zowel de doelstellingen als jouw gewenste doelgroep op papier? Dan is het hoog tijd om met je Instagram profiel aan de slag te gaan. Kijk er eens vanaf een afstandje met een kritische blik naar. Voldoet de pagina aan jouw wensen en, belangrijker, is het echt van nut voor jouw bedrijf? Let ook op de accounts die je volgt. Ze moeten inspirerend zijn en binding hebben met je bedrijf. Volg geen Instagram accounts die compleet willekeurig zijn.
Elk onderdeel heeft een doel
Alles wat je op de pagina plaatst moet een bepaald doel hebben. Dit geldt zowel voor de profielfoto als de korte biografie, de teksten bij de foto’s en de hashtags. Een hashtag is een woordje met een hekje ervoor die je na een tekst plaatst. Het woord veranderd in een link die verwijst naar het bericht. Op Instagram mag je zoveel mogelijk hashtags plaatsen als je maar wil. In het volgende hoofdstuk komt het gebruik van hashtags uitgebreid aan de orde.
Zorg voor consistentie
De eerste indruk is belangrijk. Zowel in het echte leven als in de digitale wereld. Zorg er dan ook voor dat je Instagram pagina er piekfijn uitziet. Van je foto’s en video’s tot je Instagram biografie: alles moet consistent zijn en in het teken staan van je product, dienst of merk. De naam van de Instagram pagina dient hetzelfde te zijn als de merknaam. Sterker nog, iedere social media pagina die jij beheert, of het nu gaat om Facebook of Twitter, moet dezelfde naam hebben. Dit voorkomt verwarring en vergroot de kans dat jouw pagina’s worden ontdekt. Stel je voor dat je Instagram een andere naam heeft dan Twitter. Daardoor loop je misschien wel potentiële volgers en klanten mis, en dat is uiteraard erg zonde.
Wat gebeurt er als je een andere naam gebruikt?
Het komt wel eens voor dat je Instagram pagina niet dezelfde naam kan hebben als het merk of bedrijf. Dit hoeft niet het einde van de wereld te zijn, mits de pagina nog steeds binding heeft met je merk. Probeer dus wel een naam te verzinnen die in relatie staat tot je merk en kies niet voor iets willekeurigs. Daardoor kunnen mensen jouw Instagram pagina nog steeds vinden.
Zorg voor een duidelijke Instagram biografie
Hopelijk heb je inmiddels een geschikte naam voor je Instagram pagina. Vervolgens is het tijd om aandacht te besteden aan je Instagram biografie. Onderschat dit onderdeel niet, want het vormt het hart van je marketingstrategie. Met de juiste tekst trek je de aandacht van (potentiële) volgers. Beantwoord de volgende vragen voordat je de Instagram biografie online zet:
- Is je Instagram biografie accuraat en komt het overeen met die van je andere social media kanalen?
- Legt je Instagram biografie duidelijk uit wat je bedrijf, organisatie of merk is
- Denk goed na over de woorden waarmee je de onderneming, organisatie of het merk beschrijft. Komen ze overeen met wat bezoekers van je profiel verder zien? Na het lezen van de biografie moeten bezoekers begrijpen waarom er bepaalde foto’s en video’s op je pagina staan.
Brainstormen over tekst en slogan
Ook bij een Instagram biografie draait het om consistentie. Het moet de boodschap van je bedrijf uitdragen. Ben je desondanks niet helemaal tevreden over de biografie? Ga dan even aan tafel zitten en denk nog eens na over je boodschap. Overleg eventueel met andere personen die werken voor je merk of bedrijf. Wie weet hebben zij nog goede suggesties voor een pakkende slogan en/of tekst. Het is verrassend hoe origineel sommige mensen uit de hoek kunnen komen. Maak het jezelf en anderen vooral niet te moeilijk. Wees duidelijk en eerlijk naar anderen toe. Door een te complexe biografie raken potentiële klanten in de war en zoeken ze het ergens anders. Wees simpel, duidelijk en effectief. Op die manier boek je het meeste succes met Instagram en verdien je er net als vele anderen flink geld aan.
Creëer een vertrouwd gevoel
Een succesvolle marketingstrategie op Instagram bedenk je natuurlijk niet in een dag. Er is veel denkwerk en voorbereiding voor nodig. Zo is het bedenken van een aantal doelstellingen en het bepalen van een doelgroep niet voor iedereen eenvoudig. Uiteindelijk gaat het er om dat je met de Instagram pagina een bepaald gevoel overbrengt. Bezoekers moeten zich welkom voelen en een vertrouwd gevoel krijgen. Consistentie speelt daarbij een belangrijk gevoel. Dit betekent dat je Instagram moet lijken op je andere social media kanalen. Een potentiële volger of klant moet binnen een minuut weten welke producten of diensten jij aanbiedt.
Besteed aandacht aan de setting
De setting waarin je berichten op je Instagram profiel plaatst is zeer belangrijk. Kijk eens naar het ontwerp van je berichten. Je kunt vrij eenvoudig een bepaalde stijl creëren door telkens dezelfde kleuren te gebruiken. Dit kan zowel één kleur als meerdere verschillende kleuren zijn.