Kippen in veel te kleine hokjes, koeien die nooit het daglicht zien en vetgemeste varkens waarvan een op de zes de slachtleeftijd niet eens haalt. Te weinig consumenten zijn zich bewust van het dierenleed dat zij aanrichten door een simpele handeling als het kopen van vlees.
Verminderd leed
Organisaties zoals Wakker Dier hebben de laatste jaren vele doelen bereikt: biggetjes worden niet langer onverdoofd gecastreerd, de verkoop van foie gras is aanzienlijk verminderd en de supermarkten zijn gestopt met de verkoop van blank kalfsvlees. Toch worden er dagelijks nog miljoenen dieren gebruikt als machines, met als enige doel een zo groot mogelijke productie van eieren, melk, vlees en andere voedingsmiddelen. Gelukkig worden steeds meer mensen zich bewust van dit leed en ondernemen zij actie door hun koopgedrag in de supermarkten aan te passen, maar ondanks dit leeft 95 procent van de varkens, koeien en kippen nog steeds in de bio-industrie.
Naïviteit of harteloosheid?
Waarom kiest de consument vaak voor in de bio-industrie geproduceerd voedsel? Het belangrijkste punt is natuurlijk de prijs, want de bio-industrie is een ster in het goedkoop produceren van voedingsmiddelen. Veel consumenten realiseren zich echter niet dat dit ten koste gaat van de leefomstandigheden van de dieren. Of trekken de mensen zich het lot van de dieren simpelweg niet zo aan?
Misleiding
Veel vee-industriële bedrijven proberen de verkoop van hun producten te bevorderen door ze te versieren met misleidende plaatjes van grazende koeien en in de modder rollende varkens. Jammer genoeg trapt een groot deel van de consumenten hier met open ogen in. Behalve door afbeeldingen wordt de klant ook misleid door namen, zoals de term 'scharreleieren', wat doet vermoeden dat deze kippen hun leven scharrelend en in de openlucht doorbrengen. Het tegendeel is waar. De beestjes komen hun leven lang niet buiten en moeten met z'n negenen één vierkante meter delen.
Een bewuste keuze
Door bijvoorbeeld gebruik te maken van de door Wakker Dier aangeboden vis- en vleeswijzers kan de aankoop van onverantwoord voedsel grotendeels voorkomen worden. Ook zijn er verschillende keurmerken die wijzen op een bewuste keuze. Enkele voorbeelden zijn het EKO-keurmerk, het MSC-logo of het keurmerk van de Dierenbescherming.
Weinig mensen realiseren zich dat het terugdringen van de bio-industrie in Nederland volledig in de handen van de consument ligt, want de klant is koning. Houd dus de voedingswijzers bij de hand en let in de supermarkt eens extra goed op de verschillende keurmerken en logo's. Op deze manier kan het dierenleed in Nederland worden teruggedrongen en kun je aan de eettafel met overtuiging zeggen: 'ik weet wat ik eet.'