Als docent kinderen met ADHD in je klas hebben, is natuurlijk erg lastig. Met deze leerlingen moet namelijk anders worden omgegaan dan met de andere. Het is niet zo dat kinderen met ADHD op een compleet andere manier moeten worden behandeld, maar het is wel zo dat in bepaalde situaties deze kinderen net iets meer aandacht nodig hebben. Wat is nou aan te raden en wat moet juist vermeden worden in de omgang met leerlingen met ADHD?
Aan te raden
De volgende richtlijnen zijn aan te raden voor de omgang met kinderen met ADHD. Natuurlijk hoeft niet alles toegepast te worden, het verschilt per situatie en per kind. Het is echter wel nuttig om een algemene indruk te krijgen over hoe docenten moeten omgaan met kinderen met ADHD in hun klas.
Pedagogisch handelen
- Stel regels expliciet duidelijk
- Maak het ongewenst gedrag bespreekbaar met de leerling
- Spreek waardering uit bij gewenst gedrag
- Geef extra aandacht bij moeilijke of nieuwe situaties
- Besteed extra aandacht aan het opbouwen van een goede relatie, dit helpt bij het maken en handhaven van afspraken
- Stel een time-out in bij oplopende spanningen
- Stimuleer contact met andere kinderen
- Stel maatregelen tegen ongewenst gedrag en beloon goed gedrag
Didactisch (leerzaam) handelen
- Maak duidelijke en concrete afspraken
- Breng structuur aan in de werkwijze
- Geef duidelijk uitgelegde taken en opdrachten
- Maak samen met de leerling een planning
- Controleer vaak huiswerk, agenda, enzovoort
- Maak gestelde doelen duidelijk, zodat de leerling precies weet waar hij naar toe werkt
- Maak eventueel gebruik van een persoonlijk logboek
Overig
- Houd contact met de ouders
- Blijf op de hoogte van medicijngebruik
- Bespreek de vorderingen van de leerling met andere docenten en zorgteam
Te vermijden
Sommige situaties kunnen het best vermeden worden voor leerlingen met ADHD. Hun aandoening kan namelijk erg duidelijk aanwezig zijn in bepaalde situaties. Natuurlijk willen docenten eerder dat deze kinderen, ondanks hun aandoening, wel hun volledige capaciteiten kunnen benutten.
Communicatie
- Vermijd het stellen van veel vragen
- Vermijd het gebruik van moeilijke woorden
Pedagogisch handelen
- Vermijd onverwachte veranderingen
- Voorkom drukke en onbekende situaties
- Voorkom onbegrip voor de leerling door klasgenoten
- Vermijd negatieve feedback
- Zet de leerling niet naast een drukke leerling
- Verwacht niet van de leerling dat hij de hele les stilzit
Didactisch handelen
- Voorkom te veel taken of opdrachten tegelijkertijd
- Voorkom langdurige taken, kinderen met ADHD kunnen zich vaak minder goed concentreren dan andere
- Voorkom te veel schriftelijk werk voor de leerling
- Voorkom nieuwe en vreemde situaties, vooral bij proefwerken en overhoringen
- Geef de leerling niet teveel ruimte om zelf invulling te geven aan zijn tijd
- Voorkom complexe informatie
- Laat de leerling niet meer dan de benodigde spullen op tafel leggen, dan raakt hij namelijk te snel afgeleid
Boek 'Ontwikkelingsstoornissen bij leerlingen' van Luuk van Langen