Massive Multiplay Online games (MMO's) zijn er in vele soorten en maten. Bekende voorbeelden zijn World of Warcraft en Everquest. Voor veel spelers is het belangrijkste doel in het spel om de sterkste bazen te verslaan. Dat doe je natuurlijk niet alleen. Of de groep nou bestaat uit vijf, 40 of 180 personen, in elke MMO zijn dezelfde rollen nodig om een groep compleet te maken. De invulling verschilt van game tot game, maar de informatie in dit artikel geldt voor (praktisch) elke MMO. Als je niet kunt kiezen welke rol je wilt spelen, kan dit artikel je misschien helpen.

Tank

Een tank staat gelijk aan de hersens van een groep: Het belangrijkste doel van een tank is te zorgen dat zijn groepsgenoten geen – of in ieder geval minder – schade krijgen, maar hij moet ook het meeste weten om zijn groep goed door (of langs) vijanden te krijgen. Hoe een tank zijn groep beschermt, verschilt van game tot game, maar in de meeste gevallen krijgt een tank speciale aanvallen die een vijand dwingen om hem aan te vallen. Dit wordt ‘aggro’ genoemd: zolang een tank aggro heeft, zal de vijand geen andere groepsleden aanvallen. Tanks hebben altijd een goede verdediging en/of veel hitpoints om te zorgen dat de tank de aanvallen kan overleven.

Wanneer is tanken iets voor jou?

Als je ervan houdt voorop te lopen, verantwoordelijk te zijn voor het overleven van je groepsgenoten en de hete adem van je vijanden te voelen, is tanken iets voor jou.

Waar moet je als tank aan denken?

  • Een open deur natuurlijk, maar toch: zorg dat je aggro houdt.
    Ook als er meerdere vijanden zijn of onverwachts vijanden bijkomen, moet je ervoor zorgen dat ze jou (of een andere tank als er meerdere tanks zijn) aanvallen en niet één van je “zachtere” groepsgenoten.
  • Wees je altijd bewust van wat er om je heen gebeurt.
    Als er vijanden bijkomen of iets anders onverwachts gebeurt, moet je daar als tank meteen op reageren, voordat er ernstige gevolgen zijn.
  • Ken je vijand.
    In een groep moet op zijn minst de tank weten hoe de vijanden reageren en wat ze kunnen doen. Dit omdat de tank vaak letterlijk het schild voor zijn groepsgenoten moet zijn: als jij je groepsgenoten van een aanval kunt beschermen door de vijand van ze weg te draaien, wordt dat van je verwacht. Ook krijgt een tank natuurlijk veel klappen en daardoor veel schade: weten welke schade je kunt vermijden, door bijvoorbeeld weg te lopen of een aanval te belemmeren, kan je leven redden.
  • Zorg dat anderen weten wat ze moeten aanvallen.
    Als er meerdere vijanden zijn, is het voor een tank in de meeste gevallen het makkelijkst als al je groepsgenoten dezelfde vijand aanvallen: je hoeft je dan maar op één vijand met je groepsgenoten om aggro te vechten en hoe eerder een vijand dood is, des te minder schade je krijgt. Hierdoor is het vaak raadzaam om als groep van tevoren af te spreken welke vijand je als eerste aanvalt en eventueel welke vijanden je door speciale aanvallen van groepsgenoten tijdelijk uitgeschakeld wilt hebben (ook wel CC genoemd: Crowd Control). Aangezien een goede tank weet wat elke vijand doet, is hij vaak de aangewezen persoon om hier een besluit over te nemen en te zorgen dat zijn groepsgenoten weten wat het plan is.

Healer

Hoewel iedereen zijn eigen character natuurlijk het belangrijkst vindt, zal iedereen beamen dat de healer het hart van de groep is. De taak van een healer is te zorgen dat eventuele schade op groepsgenoten weer genezen wordt. Net zoals bij de tank, kan de manier van spelen van game tot game verschillen, maar in de meeste gevallen geneest een healer met spreuken. In sommige games kan een healer zijn groep ook beschermen door schade te voorkomen of zelfs genezen door zelf schade te doen.

Wanneer is healer iets voor jou?

Net als tanken, ben je geschikt voor healen als je een goed verantwoordelijkheidsgevoel hebt: het leven van je groepsgenoten ligt letterlijk in jouw handen en zij vertrouwen erop dat jij ze in leven houdt. Als je graag vanuit de achterhoede mensen beschermt en wilt zorgen dat je groep door kan blijven gaan, is healer iets voor jou.

Waar moet je als healer aan denken?

  • Zorg voor prioriteiten.
    Je tank zal veel schade krijgen en als hij valt is het meestal snel gedaan met de rest van de groep, dus de tank is altijd je eerste prioriteit. Wees niet bang om andere groepsgenoten dood te laten gaan – met name als ze door hun eigen schuld schade krijgen – als je daarmee je tank in leven kunt houden.
  • Neem geen risico’s.
    Net als met de tank, is het met je groep snel gedaan als jij valt. In bijna alle gevallen kan een healer vanaf een afstand zijn werk doen. Maak hier gebruik van en ga niet te dicht bij de tank of de vijand staan: een aanval die een groter gebied beslaat, kan je als healer al snel het leven kosten.
  • Maak goede afspraken met andere healers.
    Als je meerdere healers (en in dat geval meestal ook meerdere tanks) in je groep hebt, zorg dat je goed afspreekt wie wat onder zijn hoede neemt: het is zonde als twee healers zich op één tank richten als één healer ook voldoende zou zijn geweest. Bovendien krijgt dan de rest van de groep dan waarschijnlijk niet genoeg genezing.

DPS

DPS staat voor Damage Per Second. Eigenlijk worden hier alle characters onder geschaard die geen tank of healer zijn: hun voornaamste doel is om genoeg schade te doen om de vijand neer te krijgen. Hiermee zijn zij de handen en voeten van een groep: zonder DPS zal het vaak (te) lang duren om een vijand te verslaan. Er zijn twee soorten DPS: melee en ranged. Ranged DPS zijn de characters die van een afstand schade doen met bijvoorbeeld spreuken of pijl en boog. Melee DPS, daarentegen, staat vooraan in het gevecht.

Wanneer is DPS iets voor jou?

Als je het leuk vindt om een belangrijk deel van de schade aan een vijand te doen en speciale taken in een gevecht te kunnen krijgen (zoals aanvallen belemmeren of vijanden tijdelijk buiten gevecht stellen), is DPS iets voor jou.

Waar moet je als DPS aan denken?

  • Heb NOOIT meer aggro dan je tank.
    In de meeste games wordt aggro (mede) bepaald door hoeveel schade je doet: als je als DPS te veel schade doet, kun je dus de aggro van je tank af trekken. Als je weet dat je mogelijk aggro trekt, kun je je beter inhouden: als je dood bent, heeft je groep niets aan je.
  • Weet waar je kunt staan.
    Veel vijanden hebben speciale aanvallen die niet noodzakelijkerwijs op  je tank gericht zijn. Weet hoe je deze schade kunt voorkomen of verminderen, zodat je healer meer aandacht aan je tank kan geven.
  • Ken je CC en utilities.
    Crowd Control is in veel games een belangrijk onderdeel van een gevecht. Een onoverwinnelijk gevecht kan hiermee ineens een stuk makkelijker worden. In veel, maar lang niet alle, games krijgen de meeste DPS een vorm van CC. Weet hoe deze werkt en op welke vijanden het effect heeft, zodat je je groep het best kunt helpen. Ook utility (spreuken of aanvallen die geen/weinig schade doen, maar andere effecten hebben, zoals een spreuk die de hele groep meer schade laat doen of een aanval die de spreuk van een vijand tegenhoudt) is erg belangrijk en wordt vaak onderschat.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in