Mobiel leren is binnen het onderwijs een discipline in opkomst. Een essentiële factor in de ontwikkeling van mobiel leren is de steeds verder voortschrijdende integratie van mobiele telefoons in onze samenleving. En naast mobieltjes worden ook draadloze apparaten als MP3-spelers en persoonlijke digitale assistenten steeds meer gebruikt.
Mobiel leren in het onderwijs
Deze apparaten verrichten geen stemdiensten, maar wel veel diensten die de huidige smartphone ook heeft, zoals eenvoudige tekstverwerking en internettoegang. De toename in draadloze verbindingen was onderwijskundigen en wetenschappers aanleiding methoden te onderzoeken om mobiele apparaten in het onderwijs te integreren. Wetenschappers onderzoeken hoe mobiel leren zowel studenten als docenten in het onderwijs ten goede kan komen.
E-learning
Je zou mobiel leren dus kunnen omschrijven als een vorm van e-learning waarbij mobiele apparaten worden gebruikt in plaats van desktop-computers. Dit type leren type zou in dezelfde contexten kunnen functioneren als e-learning. De integratie van mobiele apparaten met andere technologieën zoals Bluetooth en GPS maakt mobiele, context-gerelateerde leertoepassingen mogelijk zoals die niet eerder konden worden gerealiseerd. Zo kunnen studenten die een museum bezoeken met behulp van mobiele apparaten samenwerken en ‘Scavenger Hunt’ spelen.
Leren in elke omgeving
Sommige onderzoekers, die inzien dat er in principe overal en altijd geleerd kan worden, definiëren mobiel leren als leren in elke willekeurige omgeving waarin de mobiliteit van de leerder relevant is voor de leeromgeving. Zo kunnen leerders in een open veld vrijelijk rondzwerven met de mobiele apparaten en de omgeving verkennen, en die informatie vervolgens doorspelen naar klasgenoten in het klaslokaal.
Nomadische omgeving
Mobiel leren is absoluut van belang voor het leren van de nomadische bevolking van Nigeria. In deze omgeving worden mobiele telefoons ingezet als communicatiemiddel tussen de cursuscoördinatoren en de nomadische leerder, zodat hun nomadische leefstijl niet wordt verstoord.
Drie doelstellingen
Globaal gesproken staan bij de invoering van mobiel leren ingevoerd drie doelstellingen centraal, elk verband houdend met het vergroten van leeromgevingen. In de eerste plaats wordt mobiel leren ingezet ter ondersteuning van de communicatie tussen docent en student en tussen docenten en studenten onderling. In de tweede plaats om leeromgevingen te verbeteren door een platform te creëren voor de implementatie van leertheorieën en ondersteuning voor samenwerking tussen leerders. In de derde plaats om leerders van educatief materiaal te voorzien.