De opvoeding van kinderen ligt in de handen van de ouders. Toch zijn leerkrachten net zo verantwoordelijk, al hebben zij daar zelf een andere mening over.
Normen en waarden
Al vanaf zeer jonge leeftijd worden kinderen de juiste normen en waarden aangeleerd. Wat mag wel en wat mag en kan niet?Op het moment dat kinderen voor de wet leerplichtig worden zitten zij een groot gedeelte van de dag op school. De taak van de opvoeding wordt op die tijden uit handen gegeven aan de leerkracht. Dit is een verantwoording die zij niet graag op zich nemen. De reden hiervan kan zijn dat de klassen overvol zijn en het de leerkracht aan tijd ontbreekt om zich in ieder kind te verdiepen.
Steeds jongere leerkrachten
Dat de leerkrachten van tegenwoordig minder bij de kinderen betrokken zijn, kan liggen in het feit dat zij op steeds jongere leeftijd voor de klas staan en weinig tot geen ervaring hebben met kinderen. De lerarenopleiding stoomt de toekomstige leraren en leraressen klaar om de door hun geleerde theorie in praktijk te brengen, maar eenmaal voor de klas blijkt alles toch anders dan in theorie en zelfs anders dan de talloze, goed begeleidde, stages. Ook onze haastige maatschappij speelt een grote rol in de verminderde betrokkenheid.
Zoveel kinderen, zoveel karakters
Het lijkt zo gemakkelijk. De kinderen leren lezen en schrijven, maar hoe zit dat met andere zaken? In een klas van twintig kinderen zijn het niet alleen twintig kinderen, maar ook twintig verschillende karakters. Karakters die ieder een andere aanpak nodig hebben. En dan zijn er nog de ouders, die allemaal verwachten dat hun kind het beste onderwijs en de meeste aandacht krijgt.
Praten, overleggen en communiceren
Drie verschillende benamingen voor, misschien wel het belangrijkste aspect. Om je als leerkracht in een kind te kunnen verdiepen, zou je moeten luisteren naar de ouders. Zij zijn het toch die hun kind het beste kennen en de leerkracht de juiste informatie kunnen geven. Hier schort het nogal aan. Dit inderdaad door tijd te kort. Leerkrachten hebben, ook na schooltijd, weinig tijd om een gesprek met ouders aan te gaan.
Wat is het belang van een goede leerkracht?
Het antwoord ligt voor de hand. Wanneer een kind onderwezen wordt door een goede leerkracht, krijgt het vanzelf meer zin in school, waardoor de punten zullen stijgen. De kinderen zullen tevreden zijn en daardoor ook de ouders. Met als gevolg dat ook zij niet met vragen blijven zitten die na schooltijd gesteld zouden moeten worden. Als een leerkracht met recht kan zeggen dat hij of zij goed is in zijn vak, zijn alle drie de partijen tevreden. Zowel het kind, de ouders en de leerkracht zelf.
Wat maakt een goede leerkracht?
Een goede leerkracht geeft niet alleen les, maar leert zelf ook. Hij of zij luistert naar de ouders, neemt de tijd en ziet de signalen die een kind afgeeft. Ieder kind is uniek en heeft een eigen karakter dat gestuurd dient te worden. Thuis, door de ouders, maar ook op school, door de leerkracht. Een zware taak? Dat wel, maar wel één die voldoening geeft.