Concurrentie op het internet is moordend. Er is zo veel informatie en er zijn zo veel nieuwe dingen elke dag, dat je al erg veel moeite moet doen om gehoord te worden. Het is als een drukke markt vol schreeuwende handelaren en als jij je waren wil verkopen zal je het goed moeten aanpakken.
Daarom is delen (sharen) belangrijk geworden: door trouwe klanten middelen aan te bieden om deel uit te maken van het bedrijf, slagen bedrijven erin om hun klantenbinding te verbeteren en tegelijkertijd nieuwe klanten te bereiken. Twee organisaties gaan hier nog een stapje verder in en maken van delen hun bedrijfspolitiek. Een blik op TED en The Mesh, vervolgens enkele tips wat je zelf kan doen.
Het verhaal van TED
TED is een non-profit organisatie met als oorspronkelijk doel het promoten en verspreiden van ideeën over technologie, entertainment en design. Sinds de oprichting in 1984 is het bedrijf gegroeid van het organiseren van conferenties in Long Beach naar een wereldwijd fenomeen met conferenties in Mombasa (Kenia), Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) en Buenos Aires (Argentinië). Toch bestaat de vaste staf nog steeds uit een tiental mensen. Dit hebben ze kunnen bereiken door van delen een bedrijfsstrategie te maken: TEDtalks. Dit initiatief begon om de bedrijfsmissie (het verspreiden van ideeën) een vorm te geven op internet: er werden video's gemaakt van sprekers en die werden online gezet. In korte tijd trokken die video's een miljoenenpubliek. TED heeft deze kans benut en de formule uitgewerkt: elke nieuwe implementatie zou het delen van de TED beleving makkelijker maken. TEDfellows zorgden voor een betere organisatie van de community, TEDx Events gaf community's de mogelijkheid om zelf een congres te organiseren en TED Open Translation Project zorgde ervoor dat de taalgrens werd doorbroken. De organisatie heeft geen strikte controle meer op alles wat gebeurt. Maar het delen heeft hen wel de mogelijkheid gegeven om uit te groeien van een lokaal project naar een wereldwijde beweging en tegelijkertijd zelf een kleine organisatie te blijven.
The Mesh: delen in het kwadraat
In The Mesh vertelt Lisa Gansky waarom delen volgens haar de toekomst van het zakenleven zal zijn. Het traditionele zakenmodel, waarin je een goed of dienst produceert en verkoopt en zo geld verdient, houdt volgens haar niet langer stand in een wereld waarin gebruikers over enorm veel mogelijkheden en informatie beschikken. Het toekomstige zakenmodel in haar redenering is er een waarin bedrijven een combinatie van sociale netwerken, draadloze verbindingen en data creëren, delen en gebruiken om zo hun klanten het product of de dienst kunnen brengen waar en wanneer de klant het wil, zonder dat de betrokken bedrijven volledig eigenaar zijn van het product of dienst. Delen in het kwadraat dus.
En natuurlijk ook…
De hier aangehaalde bedrijven zijn niet de enigen die grenzen hebben verlegd. Wikipedia was een van de eersten om de succesformule van het delen te benutten door gebruikers een encyclopedie te laten maken. Youtube gaf ons de mogelijkheid video's met elkaar te delen en sociale netwerken laten toe om je hele leven met anderen te delen. Waar de genoemde organisaties wél in uitblinken is dat ze de delen als een bedrijfsstrategie gebruiken, met succes.
Delen is geven en nemen
Een belangrijke stap die sommige bedrijven al wel eens durven vergeten is dat delen in twee richtingen werkt. Je klanten willen best reclame voor je maken, maar enkel als jij ook rekening met hen houdt. Reageer op de feedback die zij geven en denk mee hoe je kan verbeteren. Delen is geen topdown activiteit. Het gebeurt tussen gelijken.
Eenvoudig delen
Er zijn heel veel manieren om te delen, om je alvast een idee te geven hoe je kan beginnen zijn hier enkele eenvoudige tips. Neem je al een link op naar Facebook, Twitter en andere sociale media bij je klantgerichte communicatie op internet? Maak het je klanten makkelijk om informatie over je bedrijf te verspreiden, zo zijn ze veel sneller bereid het ook effectief te doen. Een volgende stap zijn foto's en video's. Filmpjes en afbeeldingen zijn enorm makkelijk om over het internet te verspreiden en elk netwerk heeft wel een manier om deze te delen. Maak er gebruik van door voor dit materiaal te zorgen, en vergeet vooral geen “deel” knop toe te voegen. Een derde manier om je klanten bij je bedrijf of product te betrekken is door ze verschillende manieren aan te bieden om je te bereiken. Hou verschillende kanalen open en communiceer met je klanten, op die manier leer je op welke punten je je product nog kan verbeteren en weten je klanten dat zij gewaardeerd worden. Een tevreden klant komt terug en in een wereld met veel mogelijkheden is dat enorm belangrijk.
http://meshing.it