Ad blockers lijken leuk, want ze laten je reclamevrij surfen. Maar als je wat verder nadenkt, kom je erachter dat ze erg vervelende bij-effecten kunnen hebben.
Informatie op het internet is (veelal) gratis. Dat moet vooral ook zo blijven. Want het gratis toegankelijk zijn van informatie is dé ruggengraat van het internet. Hierdoor heeft het internet kunnen uitgroeien tot wat het nu is.
Het internet is een essentieel onderdeel van onze samenleving geworden. Kennis, kunst, nieuwe ideeën worden door het web met groot gemak verspreid. Het net brengt mensen samen die anders nooit van elkaars bestaan geweten hebben.
Kortom, het internet is uitgegroeid tot de zuurstof die we allen inademen.Maar er is een bedreiging: ad blockers.
Advertenties een noodzakelijk kwaad
Net als iedereen heb ik een lichte hekel aan advertenties. Ik bezoek een site voor informatie of voor entertainment, niet om geconfronteerd te worden met een of andere casino-advertentie. In discussies valt op dat mensen al snel adviseren een ad blocker te installeren, zodat je de advertenties niet meer hoeft te zien. De mensen beseffen echter niet dat het middel ad blocker ernstiger is dan de kwaal advertenties.
Het zijn namelijk de advertenties die ons de toegang tot informatie verzekeren. Zonder advertenties zouden sites geen inkomsten genereren. En zonder inkomsten, geen betaalde redactie. En zonder mensen die betaald op zoek kunnen gaan naar de beste (objectieve informatie) zijn we overgeleverd aan goedwillende amateurs. Zonder onafhankelijke kwaliteitssites moeten we het hebben van types die in hun eentje achter de computer zitten om een website bij te houden. Zonder dat nu duidelijk is waar ze hun info vandaan halen, of het klopt.. of dat ze het misschien uit de duim gezogen hebben.
Websites zijn duur
Websites zijn duur. Erg duur. Dan heb ik het niet over hosting, servers, bandbreedte en ander technisch geneuzel. Ik heb het over de content. Neem nu een simpele downloadsite, die we niet bij naam zullen noemen. Ik heb het genoegen gehad om een tijdje te werken voor het bedrijf dat een dergelijk site exploiteert.
Het concept is simpel: gebruikers uploaden programmaatjes, de redactie kijkt of ze veilig zijn en schrijft af en toe een stukje, de software komt online en mensen kunnen het gratis downloaden. Enige bron van inkomsten: advertenties. Kosten: technische kosten, uren van de afdeling ICT, en de loonkosten van 1 voltijder en twee part-timers. Zelfs als het personeel allemaal minimum loon kost, dan kijk je toch al snel naar € 50.000 loonkosten.
De site had toendertijd mooie bezoekerscijfers: pak hem beet 200.000 unieke bezoekers, goed voor 700.000 pageviews. Inkomsten: € 600 per maand. Ongetwijfeld verdient de site nu iets meer, maar het is maar de vraag of het inmiddels quitte speelt.
Ad Blocker: geen inkomsten
En dat is waar de ad blocker om de hoek komt. Mensen willen wel gratis de software downloaden, maar weigeren om advertenties te zien. Maar ja, het is het een, of het ander. Of je koopt een product en je betaalt een prijs in geld, óf je koopt een product en betaalt een prijs in iets anders.. aandacht en clicks. Als je weigert om de advertenties te zien, dan haal je daarmee de inkomstenstroom voor de site weg. Het is alsof iemand voor je deur verschijnt met een prachtig cadeau, en je hem vervolgens wurgt! Dat doe je ook niet.
Waarom zou een organisatie veel tijd, moeite en geld investeren in een speurtocht naar informatie, als er op geen enkele manier een inkomstenstroom tegenover staat? Als iedereen ads zou blokkeren, dan zou het snel gedaan zijn met de gratis info op het net. Niet alleen de commerciële partijen vallen weg, maar ook al die gratis websites die voor hun informatie vaak afhankelijk zijn van diezelfde commerciële partijen.
Dus gooi die ad blocker overboord, geniet van de prachtige dingen die je op het Internet kunt vinden en besef dat elke reclame die je ziet er aan toe bijdraagt dat je ook in de toekomst, zonder te betalen, van al dat moois gebruik kunt maken. En af en toe zit er nog een reclame tussen waar je iets aan hebt, trouwens.