In de steeds grotere wereld die internet aan het worden is, grijpen meer en meer mensen terug op voor hen bekende informatie. Zomaar iets publiceren, of het nu voor jezelf is of professioneel, zal nauwelijks effect hebben. Maar met enkele tips in het achterhoofd kun je jouw artikel al snel verspreiden, ofwel, slim publiceren. 

Gebruik je netwerk

Of beter gezegd, gebruik je sociale netwerk. Deel je artikel op je Facebook, Hyves, Twitter of andere community's waar je op aangesloten bent. Elke klik van je contacten is een lezer erbij, of het nu je vader is die wil weten wat jou interesseert of een vroegere klasgenoot die dezelfde interesse blijkt te hebben. Neem je tijd voor mensen die je feedback geven op de plaatsen waar je je artikel gedeeld hebt: hoe langer het een gespreksonderwerp is, hoe meer mensen het zullen zien. Bovendien laat het zien dat je hun mening waardeert en dat je blij bent dat ze de moeite hebben genomen je artikel te lezen. Eventueel kun je een goede vriend vragen om een eerste snelle indruk te komen geven opdat anderen sneller met hun mening zullen komen. Als je succes hebt, zullen je vrienden je artikel op hun beurt ook delen. Beschouw dat als een groot compliment, iets delen op een sociaal netwerk betekent openstellen voor nieuwe lezers en is de beste reclame die je kunt krijgen.

Maak jezelf betrouwbare bron

Bewaar je integriteit en bouw een stukje reputatie op. Liever dat klein beetje extra inspanning en uitstellen van het publiceren van het ene artikel waar je al veel tijd aan besteed hebt dan een half afgewerkt artikel erbij gooien dat de kwaliteit van de anderen naar omlaag trekt. Schrijf over dingen waar je wat van weet, niet alleen omdat het leuker is, maar ook om onduidelijkheden en verkeerde informatie te vermijden. We hebben als lezer een grote hekel aan iets geschreven waar we het grondig niet mee eens zijn, denk aan de felle reacties als een nieuwsitem in het journaal verkeerd blijkt te zijn of als een politicus een foute uitspraak doet. Foute of slechte informatie roept weerstand op, actie soms zelfs, wat in het minst slechte geval een lezer minder, in het slechtste geval negatieve publiciteit voor jouw artikel betekent. Als je erin kan slagen een deskundige reputatie voor jezelf op te bouwen, ben je een grote stap dichter bij een vast lezerspubliek.

Ken het publiek van je artikels

Hoeveel succesvolle schrijvers kunnen een keer een woordenboek schrijven, daarna een literaire roman en vervolgens een kookboek? Het is belangrijk om de juiste onderwerpen uit te kiezen voor nieuwe artikels, en de band met je vorige artikels moet steeds duidelijk zijn. Om het in marketingtaal te zeggen: je schrijversnaam is je merknaam, je artikel is één van je producten. Nog eens, maar dan in gewone taal: richt jezelf op één breed thema, kies daaruit de onderwerpen die je interesseren en zorg ervoor dat er iets is wat de onderwerpen bindt. Als dat niet gebeurt dan vervreemd je van je lezers, die in de eerste plaats jouw artikels lezen omdat ze over onderwerpen gaan die hen interesseren. Om de vergelijking met het merk en product te herhalen: niemand verwacht van Coca Cola dat ze plotseling melk op de markt brengen, gevolgd door een eigen whiskey. Maak voor jezelf een lijstje onderwerpen waarover je wil schrijven en hou je eraan. Zorg ervoor dat de band tussen je onderwerpen duidelijk is, niet alleen voor jou, maar ook voor je lezers. Na verloop van tijd kun je het lijstje eens toetsen aan je publiek en kijken of je er een onderwerp kan bijnemen of net weglaten.

Wees jezelf

Een tip die voor alles opgaat, maar ze blijft goud waard. Iedereen waardeert een uniek stemgeluid. Staar je niet blind op de adviezen die hier of elders gegeven zijn. Het kan belangrijk zijn om een sociaal netwerk net niet te gebruiken, het bewust geven van foute informatie kan leiden tot een uitstekend artikel om een discussie mee te beginnen en als Coca Cola een whiskey zou beginnen, zouden veel mensen de whiskey kopen ook. Dat zouden alle drie uitzonderlijke keuzes zijn, maar mits een weloverwogen strategie en een duidelijk doel zouden ze kans op succes kunnen hebben.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in