In dit artikel vindt u enkele tips om uw promoties tot een succes te maken. Bijvoorbeeld door na te denken over gestelde doelen en exclusiviteit…
5 tips
Promoties kosten geld en moeten daarom zorgvuldig gepland worden zodat ze hun kosten meer dan waard zijn. De manier waarop promotie wordt gevoerd is afhankelijk van het product en het doel dat men ermee wil bereiken. Ongeacht met welk doel de promoties worden gestart, het is de directe bedoeling dat er mensen op af komen en dat ze van de aanbiedingen gebruik gaan maken.
Bedenk goed wat het doel is van de promotie
Een promotie kan meerdere doelen dienen. Men kan ermee een nieuw product introduceren, het imago opkrikken, naamsbekendheid vergroten, meer bezoekers naar de website trekken, de gemiddelde orderwaarde verhogen of voorraden wegwerken.
Overdrijf niet met de frequentie van aanbiedingen
Om geprikkeld te worden door een aanbieding, moet het tijdelijk zijn. Als er continue promoties zijn heeft men geen reden om er nu gebruik van te maken. Men kan dan net zo goed de aankoop uitstellen want men vertrouwt erop dat er later ook een promotie is.
Maak het niet te ingewikkeld
Een promotie moet begrijpelijk zijn voor iedereen. Kom niet met allerlei haken en ogen, dat schrikt mensen af. Duidelijke taal werkt beter: 50% korting, 1 fles gratis.
Koppel de promotie aan een speciale gelegenheid
Een promotie lijkt specialer en dus aantrekkelijker als het wordt aangeboden ter gelegenheid van iets. Dat kan van alles zijn, zoals paasvakantie, vaderdag, het weekend, de zomer op komst, de winter in aantocht, valentijnsdag, de tour de france, enzovoort.
Maak de aanbieding speciaal
Het klinkt vanzelfsprekend, maar een aanbieding moet speciaal zijn en een werkelijk voordeel opleveren voor degene die er gebruik van maakt. Mensen zijn immers niet dom, zij weten heel goed wat zij kunnen en mogen verwachten en wanneer een aanbieding uitzonderlijk is of niet. Een te flauwe promotie, die enkel een schijnbaar voordeel inhoudt, beledigt de intelligentie en werkt zo zelfs averechts. Een makkelijke manier om een promotie speciaal te maken is door een kortingscode aan te bieden waar de klant exclusief korting mee kan krijgen wanneer hij deze inlevert.