Revenue management is omzet management, het draait om het optimaliseren van de omzet. Dit ontstaat door de bezetting en de gemiddelde prijs. Revenue management wordt ook wel yield management genoemd. Yield betekent letterlijk ´oogst´ en ´opbrengst´. Er worden verschillende formules gebruikt bij revenue management in de hotelindustrie, deze worden hieronder beschreven en uitgelegd.
Het verschil tussen Revenue management (RM) en Yield management (YM)
Revenue management wordt ook wel yield management genoemd. Toch bestaan er enkele verschillen tussen revenue en yield management. Deze verschillen zijn terug te vinden in het onderstaande schema.
RM |
YM |
Strategisch | Tactisch |
Breed werkterrein | Smaller werkterrein |
Houdt rekening met kosten | Wanneer neemt men wat aan en tegen welke prijs |
Rendement, breakeven point | |
Optimaliseren gross operation profit (GOP) | Optimaliseren van de oogst |
Gross operation profit (GOP)
Het GOP bestaat uit verschillende kosten:
- Vaste kosten, bijvoorbeeld huur
- Semi vast, bijvoorbeeld personeel, gas water licht
- Variabel, bijvoorbeeld inkoop food en seizoenspersoneel.
Kenmerken van typische Yield producten
- Er is een beperkte capaciteit
- Vraag van gescheiden marktsegmenten
- De voorraad is bederfelijk
- Voorverkoop is mogelijk
- Er zijn grote vraagfluctuaties
Formules bij Revenue management
Omzet: Het aantal verkochte units x gemiddelde prijs
Gemiddelde kamerprijs: De totaal gerealiseerde omzet : aantal verkochte units
Bezettingsgraad: Aantal bezette kamers : totaal aantal beschikbare units
De revpar: Totaal gerealiseerde omzet : aantal beschikbare units (Revenue per available room)
Formules bij Yield management
Yieldformule: Omzet van het aantal verkochte units t.o.v. de maximaal haalbare omzet (gepubliceerde prijs).
Fairshare:
Max. aantal kamerovern. of omzet per periode eigen hotel delen door
Max. aantal kamerovern. of omzet per periode markt x 100%
Actual share:
Gerealiseerd aantal kamerovern. of omzet per periode eigen hotel delen door
Gerealiseerd aantal kamerovern. of omzet per periode markt x 100%
De fairshare is het eerlijke marktaandeel, de actual share is het daadwerkelijk gerealiseerde marktaandeel.