Volgens een ruime schatting zijn er maar liefst 60 miljard webpagina’s wereldwijd. Slechts een deel van deze pagina’s wordt regelmatig bezocht door internetgebruikers. Dit heeft alles te maken met de indexatie van webpagina’s door zoekmachines. Goed geïndexeerde pagina’s komen bovenaan de zoekresultaten en ontvangen daardoor meer bezoekers. Hoe kunnen we deze indexatie beïnvloeden door goede teksten te publiceren?
Schrijven voor zoekmachines
Voor de vindbaarheid van websites is het tegenwoordig een absolute must om zoekmachine-vriendelijke teksten te publiceren. Voor een zo hoog mogelijke notering bij verschillende zoekmachines dient de schrijver rekening te houden met zoektermen, titels, de lengte van de tekst en nog veel meer. Daarnaast mag SEO (Search Engine Optimization) niets afdoen aan de kwaliteit van de tekst. Een goede balans vinden tussen inhoud en SEO is voor veel mensen erg moeilijk en zeer tijdrovend, maar voor professionele tekstschrijvers een fluitje van een cent. Bij het tellen van uren blijkt uitbesteden dan ook vaak de beste optie.
Schrijven voor een specifieke doelgroep
Producten of diensten worden verkocht aan specifieke doelgroepen. De content van de website moet daarop worden afgestemd. Professionele tekstschrijvers zijn in staat zich te verplaatsen in uw doelgroep. Zij proberen dezelfde taal te spreken met een juiste toonzetting, een goede woordkeuze, relevante informatie, etc.
Publiceer waardevolle teksten
Internetgebruikers zijn veelal op zoek naar informatie. Organisaties proberen massaal deze behoefte te bevredigen door informatieve artikelen op de bedrijfswebsite te plaatsen. Hiermee hopen zij op een grote toestroom van nieuwe bezoekers. De meeste informatie op internet is reeds eerder gepubliceerd. Bezoekers hebben de zogenaamde kennis al ergens anders gelezen of worden in beperkte mate geïnformeerd. Het is van groot belang dat publicaties er écht toe doen. Wanneer een bedrijf stelselmatig zeer waardevolle teksten publiceert, dan zullen bezoekers zich abonneren op de nieuwsbrief of de website regelmatig bezoeken. Zij zullen ook anderen doorverwijzen, met behulp van links, om de publicaties te lezen. Webpagina’s met veel inkomende links krijgen een hogere beoordeling van zoekmachines, komen hoger in de zoekresultaten, en trekken dus meer bezoekers!
Correct gebruik van spelling en grammatica
Het vasthouden van bezoekers is een van de belangrijkste zaken om tot een conversie (verkoop) te komen. Bezoekers verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer zij veel spelfouten of grammaticale fouten constateren. De inhoud van de tekst wordt op dat moment in twijfel getrokken en dat kan gezichtsverlies betekenen voor een organisatie. Vrijwel niemand zal links aanmaken naar een tekst met spelfouten of grammaticale fouten. Dit gaat dus indirect ten koste van een goede indexering bij zoekmachines.