Het WK gaat bijna van start. Dit heeft een grote invloed op Nederland. Niet alleen kleurt heel Nederland oranje, veel mensen hebben ook last van Febris Aurantiacus oftewel Oranjekoorts. Hoe beïnvloedt dat de Nederlandse en Zuid-Afrikaanse economie?
Supermarkten
Supermarkten geven allerlei gadgets weg om te verzamelen: Albert Heijn heeft Beesies, Super de Boer komt met Bungels, bij C1000 kan je GoGo’s verzamelen, Dirk geeft Handjes weg, bij de Spar zijn Sparky’s te vinden, Plus heeft de Juichbandjes en Coop tenslotte, komt met Buddies. De klant moet heel veel geld uitgeven om alle gadgets uit de serie te verzamelen: 3000 tot 5000 euro om de hele serie complete te krijgen zonder dubbele.
Daarnaast zijn er petjes, sjaals en andere accessoires te koop in winkels en supermarkten. 20% van de klanten geeft aan hierdoor beïnvloed te worden. Omdat het WK in Zuid-Afrika wordt gehouden, gaan er minder mensen naartoe, en blijven er dus ook meer mensen thuis, die meer boodschappen zullen doen. In totaal zijn 10 miljoen mensen van plan het WK te gaan kijken en 120 miljoen euro uit te geven aan eten en merchandise. Dit alles kan leiden tot een extra omzet van 80 miljoen euro als het Nederlands Elftal tot de kwartfinale komt. Afhankelijk van het weer en de verdere prestaties van Oranje kan dit bedrag nog oplopen.
Horeca
Veel mensen gaan de wedstrijden van het Nederlands Elftal bekijken op grote schermen in de kroeg. Voor kroegen hangt het af van de hoeveelheid mensen die komt kijken of ze winst maken. Ze moeten namelijk ook extra drank inslaan, investeringen doen (grote schermen, oranje versieringen, etc.) en meer personeel inhuren. Tijdens vorige EK’s en WK’s was de gemiddelde omzetstijging voor kroegen 0,6%.
Voor restaurants is het WK niet zo goed. Veel mensen blijven thuis omdat ze de wedstrijden willen zien. Wel zullen ze meer eten laten bezorgen, maar een pizza is nog altijd goedkoper dan een 3-gangen menu en drankjes in een restaurant.
Voor bierproducenten is het WK wel goed: 15% van de voetbalfans zeggen meer te drinken tijdens een EK of WK. Doordat veel bierproducenten ook leuke gadgets hebben (Grolsch Koelserver, Bavaria Dutch Dress, Jupiler Jup Holland Jup shirt), stijgt de verkoop nog meer. Ook wordt er meer gerookt tijdens wedstrijden.
Business
1,2 miljoen mensen zijn van plan zich ziek te melden of vrij te nemen op de eerste wedstrijddag van het Nederlands Elftal, 14 juni. Van de mensen die wel werken, verwachten er veel dat ze op het werk de wedstrijd kunnen kijken. Dit gaat ten koste van de productiviteit op het werk en zal het bedrijfsleven dus vele miljoenen kosten. Bovendien verwachten IT experts dat netwerken zullen crashen omdat veel werknemers de wedstrijd online willen kijken.
In sectoren waarin veel mannen werken, is de invloed van het WK het meest te merken. Met name de bouw heeft hier veel last van, omdat 90% van de werknemers man zijn en dus meer naar de wedstrijd zullen kijken of luisteren dan in sectoren waarin vrouwen in de meerderheid zijn, zoals de zorg. In de bouw is er tijdens EK’s en WK’s een verlies van 0,6% ten opzichte van een groei van 2,3% tijdens normale junimaanden zonder toernooi.
Tijdens EK’s en WK’s worden er ook in elektronicazaken veel oranje acties gehouden die leiden tot een hogere verkoop van met name tv’s. Tijdens de afgelopen 5 jaar waarin er een EK of WK werd gehouden, was er gemiddeld een groei van 8,8% in juni ten opzichte van 5,2% de rest van het jaar.
Reisbranche
Veel mensen hebben hun vakantieplannen aangepast aan het WK. Veel mensen gaan pas na het WK, anderen gaan ervoor. 3% van de mensen zegt helemaal niet op vakantie te gaan vanwege het WK. Omdat het WK in Zuid-Afrika is, zullen er niet veel Oranjesupporters naartoe gaan. Dit is uiteraard veel duurder dan een retourtje Portugal of Zwitserland. De recessie speelt hier ook een rol in: mensen kunnen zo’n dure reis dit jaar niet betalen.
Zuid-Afrika
Wat zijn de economische consequenties voor Zuid-Afrika? Er is veel kritiek omdat de Zuid-Afrikanen dachten dat het WK in eigen land zou leiden tot meer werkgelegenheid en meer kansen om geld te verdienen. Maar alleen officiële FIFA-sponsoren mogen reclame maken in het gebied rond het stadion. Lokale ondernemers mogen daar niets verkopen en kunnen dus niet profiteren van alle voetbalfans die een souvenir willen kopen. Kaartjes voor wedstrijden en voetbalshirts zijn niet te betalen voor Zuid-Afrikanen; het goedkoopste kaartje kost 14 euro en daar kan een Zuid-Afrikaan een week van rondkomen. Ook kunnen lokale artiesten geen bekendheid in andere landen krijgen, omdat in plaats daarvan wereldsterren zoals Beyonce zullen optreden.
Wel zullen prijzen van hotelkamers verdubbelen of zelfs verdrievoudigen. Maar de regering van Zuid-Afrika heeft hoteleigenaren opgeroepen om de prijs niet te verhogen, omdat de belangstelling tot nu toe tegenvalt en hogere prijzen niet bevorderlijk zijn voor het aantrekken van meer mensen.
www.ing.nl/Images/WK-nomie/Deel_1_tcm7-53492.pdf