Dit is een onderwerp waar ik mij in vroegere jaren nooit zo druk om maakte, maar sinds ik zo,n vier jaar geleden moeder ben geworden stuit ik toch regelmatig op een aantal problemen. Ik vraag me daarom af waarom onze zo klantvriendelijke winkeliers zo weinig rekening houden met ons als klant en daarmee bedoel ik iedere klant.
Klantvriendelijkheid ver te zoeken
Zoals ik al schreef maakte ik me vroeger niet zo druk over de toegankelijkheid van winkels of de aanwezigheid van een goed toilet met verschoningsruimte om nog maar te zwijgen over klantvriendelijk personeel.
Klantvriendelijkheid in het openbaar vervoer
Vier jaar geleden ben ik voor het eerst moeder geworden en dan zit je als nieuwbakken moeder op een roze wolk. Gezellig met je baby,tje in de kinderwagen naar de winkel en al die mensen die even willen kijken en je baby bewonderen. De kinder wagen uit elkaar en de baby op schoot. Ondoenlijk natuurlijk want de buschauffeur begint negen van de tien keer al te rijden als je nog niet eens zit. Ik begrijp dat wel, ze rijden op tijd en ze moeten op tijd weer bij de volgende halte zijn. Dus dan maar niet de kinderwagen uit elkaar en omdat je deze niet goed vast kunt zetten moet je hem de hele weg goed vasthouden en erbij blijven staan. Een busrit met baby en kinderwagen is dus niet echt handig en zeker niet aan te raden.
Zo klantvriendelijk zijn onze winkels
Bij de winkel aangekomen stuiten we op het volgende probleem, met de kinderwagen kun je niet goed tussen de paden door manoeuvreren en dat is dus een fikse tegenvaller. Per slot van rekening laat je je kindje toch niet een paar meter verderop in het gangpad staan. Wij verbazen ons er steeds weer over hoe slecht dit soort zaken geregeld zijn. Wat moeten rolstoelgebruikers beginnen bij winkels waar je met een kinderwagen nog niet eens tussen de paden door kan?
Een volgend probleem waar ik vanuit mijn werksituatie op stuitte is de slechte service, kom je met een minder valide en slechtziende cliënt in de winkel is er geen aangepaste kleedruimte en is de service van het personeel minimaal. In het ergste geval werden we zelfs bijna afgekat toen we om een beetje hulp vroegen, deze meneer konden we per slot van rekening niet alleen in het kleedhokje laten zitten.
Ook is het opvallend dat heel veel winkels niet beschikken over een toilet voor bezoekers en je doodleuk verwijzen naar een gelegenheid tweehonderd meter verderop. Daar sta je dan met een driejarige die echt heel nodig moet plassen en het die tweehonderd meter lopen echt niet meer kan ophouden.
Het ergst vinden wij nog het nieuwe pand van een plaatselijke schoenenwinkel waar je alleen met de trap of roltrap naar boven en beneden kan en niet beschikt over een lift. Het is toch te gek voor woorden dat bij het bouwen of in gebruik nemen van een nieuw pand hier geen rekening mee gehouden word. Een rolstoelgebruiker zal deze winkel nooit van binnen zien want die komt gewoon niet boven, en wij met de buggy of de kinderwagen wagen ons er ook liever niet aan. Met natuurlijk in ons achterhoofd de veiligheid van onze kinderen.
Mijn visie wat betreft klantvriendelijkheid
Mijn persoonlijke mening is dat Winkeliers bij het uitdenken van de inrichting van hun winkel en de opstelling van de schappen en rekken, rekening zouden moeten houden met iedereen. Zorg dat de winkel goed toegankelijk is voor rolstoelgebruikers en moeders met kinderwagens. Zorg dat er voldoende ruimte tussen de paden is. Knijp een oogje dicht als onverhoopt iemand komt vragen om gebruik te mogen maken van het toilet en zorg bovenal voor een goede service en klantvriendelijk personeel. Als je aan al deze voorwaarden kunt voldoen en naast een leuk assortiment beschikt over leuk en vriendelijk personeel dan ben je klantvriendelijk. Dan is de klant echt koning.