De bibliotheek speelt een belangrijke rol bij de leesbevordering. Je wordt er deskundig geholpen en er staat heel veel boeken, zoals leesboeken en informatieve boeken. Voor iedereen is er wat iets te vinden. 

De biliotheek kun je zien als een schatkamer die zomaar toegangelijk is voor iedereen. Door het aanbod en de dienstverlening is de bilbliotheek, nog meer dan een boekhandel, de ideale partner voor leesbevorderaars. Het komt er dus op neer om er optimaal gebruik van te maken. Daarvoor is enig kennis en inzicht in de werking van de bibliotheek noodzakelijk. 

De bibliotheek

Een lidmaatschap van de bibliotheek is vanzelfsprekend voor de leesbevorderaar. Het maakt de lezer/lezeres vertrouwd met de bibliotheek. Wie zich als leesbevorderaar aanmeldt kan vaak rekenen op een warm onthaal. Dat eerste contact kan het begin zijn van een soms jarenlange en vruchtbare samenwerking. Wie als volwassene (opnieuw) kennis maakt met de jeugdafdeling van de bibliotheek, zal in eerste instantie de collectie, het aanbod, ontdekken. Voor velen is het vaak 'een openbaring ' omdat het soms jaren geleden is dat ze een kinderboek van dichtbij hebben gezien. Dat aanbod verandert voortdurend, zowel van vorm als inhoud. De jeugdafdeling van de bibliotheek probeert haar collectie zo overzichtelijk en aantrekkelijk mogelijk aan te bieden. 

Indeling bibliotheken

Bij verhalende boeken, die meestal zijn ingedeeld op auteursnaam, hanteert men meestal drie leeftijdsgroepen. Deze worden door een letter op de rug aangegeven. De indeling is niet overal hetzelfde, maar valt vaak wel snel te achterhalen. Soms worden de boeken voor beginnende lezers apart aangeboden. 

De informatieve boeken zijn meestal ingedeeld op onderwerp. Elk onderwerp, dus ook elk boek dat een duidelijk omschreven onderwerp behandelt, krijgt binnen de algemene rubrieken een eigen cijfer. Vaak moet je zoeken in meerdere rubrieken, afhankelijk van de invalshoek van een boek. 

Afhankelijk van de grote van de jeugdafdeling vind je er ook naslagwerken, informatieve brochures en zelfs buitenlandstalige kinderenboeken. Vaak is er ook een interessant aanbod van tijdschriften voor kinderen, en vakliteratuur over kinder – en jeugdliteratuur. Daarnaast zijn beschikken veel bibliotheken ook over audiovisueel materiaal, zoals dvd's, cd's en cd-roms. Ze kunnen een plezierige aanvullig zijn op het leesaanbod en een aanzet zijn om zelfs 'moeilijke' lezers over de streep te trekken. 

Enkele tips

  • De bibliotheek is er voor iedereen, dus maak er gebruik van.
  • Wil je voor je klas een rondleiding, een introductie of een klassikale uitlening, maak dan duidelijk wat je hiervan verwacht en bespreek het op tijd met de bibliothecaris. 
  • Houd in het achterhoofd dat een klassikaal bibliotheekbezoek voor sommige kinderen de enige manier is om met de bilbiotheek in aanraking te komen. Alleen al daarom mag het wat moeite kosten. 
  • Als je met kinderen naar de bibliotheek gaat, speel dan ook een beetje een gids. Waarschijnlijk ken je, als leerkracht, de vaardigheden en de achtergronden van de kinderen beter dan de medewerkers van de bibliotheek. 
  • Hoe meer je zelf leest, des te doeltreffender zal je leesadvies zijn.
  • Zeker in het begin is het voor kinderen lastig om hun weg te vinden. Leer hen dat hulp vragen normaal en vanzelfsprekend is. Soms is het nodig om een boek dat niet meteen beschikbaar is te reserveren.
  • Een belangrijk advies: Zeg nooit een klassikale uitleenbeurt af om kinderen te straffen. Lezen is echt broodnodig!!

Dorssemont. R., Manderveld. M. (2008) Naar meer leesplezier. Wielsbeke, De Eenhoorn

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in