Augustus 2014 – Opnieuw heeft men de wet op de regeneratieve-energieen, ( EEG-gestetz ) in Duitse  Parlament besproken en veranderd. Op 5 augustus is de veranderde wetgeving in kracht getreden. De vierde verandering sinds de wet in 2000 werd aangenomen. Een andere minister, een andere partij en vele goede bedoelingen. Het aantal stroom-producenten, zowel privé als industrieel is explosief toegenomen, daardoor de vergoedingen aan de stroom-producenten sterk gestegen. Het aantal bedrijven van de EEG-toeslag vrijgesteld enorm gegroeid. De stroom-prijs aan de stroom-beurs in Leipzig sterk gedaald en de EEG-toeslag voor de verbruiker van 2,11 Cent in 2011 naar 6,24 Cent/KWh in 2015 gestegen. 

De mening van de EU-commissie in Brussel:

In Brussel had de Europese Commissie besloten, dat de energie-politiek een probleem is, dat ieder land voor zichzelf moet oplossen. Wel had men de Duitse regering er attent op gemaakt, dat men geen verkapte subsidies  aan de Duitse industrie zou tolereren, daar dit dan als concurrentie vervalsing zou worden beschouwd. Alleen exporterende bedrijven kunnen nu voor EEG-vrijstellingen in aanmerking komen, maar dan ook alleen als hun Internationale concurrentie-possitie in gevaar loopt. (wekgelegenheid).

Voor Duitsland een positief oordeel, daar vele Internationale rechtszaken dreigden.

Veranderingen in de EEG-wetgeving:

Het is duidelijk, dat sinds het invoeren van de wet op de regeneratieve energien in Duitsland veel is gebeurd. Positief is de toename van het aandeel regeneratieve-energien in het totale energie-aanbod en dat vele mensen bereid zijn hieraan deel te nemen, ook met persoonlijke investeringen. Negatief de sterk gestegen energie-kosten voor de eind-verbruiker, de wildgroei in deze branche en de vele zaken van fraude en bedrog  door investerings-maatschappijen en banken. Een beter toezicht was noodzakelijk geworden.

Ook hadden de privé-sector en de industrie zich te veel geconcentreerd op zon- en wind-energie installaties. Dit waarschijnlijk door de hoge subsidies en EEG-vergoedingen in deze sector. Men had het gevoel dat andere technieken, waterkracht, biogas, geotherme-energien werden vergeten, hoewel ook hiervoor goede overheids-bijdragen, subsidies en vergoedingen beschikbaar zijn.

Om de steeds stijgende energie-kosten te stoppen is het noodzakelijk vele dingen te veranderen en zo mogelijk terug te draaien, wat natuurlijk een grote weerstand bij de betrokkenen zal oproepen. De situatie was nu uit de hand gelopen en een strenger toezicht noodzakelijk geworden.

Ook had men nu gemerkt, dat men met de bestaande EEG-bijdrage alleen de kosten voor de opwekking van regeneratieve-energien dekte. Hoe men de kosten voor transport, opslag, onderhoud en vervanging, in de toekomst zou moeten financieren is niet duidelijk. Waarschijnlijk zou dan een andere algemene bijdrage noodzakelijk zijn.

De directe maatregelen:

Gemiddeld werd nu voor het opwekken van groene energie een vergoeding van 17 Ct/KWh betaald, besloten werd dit vanaf 2015 terug te brengen naar 15 Ct/KWh.( Alle energie-soorten ) De vergoedingen voor zonne-energie zullen stapswijze worden afgebouwd. afhankelijk van bepaalde criteria.

Bepaalde subsidies voor het aanpassen en ombouwen van bepaalde Fotovoltaic-installaties en windturbines worden nu verminderd en in sommige gevallen, totaal afgeschaft.

Het aantal vrijstellingen voor de industrie wordt beperkt tot die industrien, die direct te maken hebben met concurrentie op de wereldmarkt en gekoppeld aan het energie-verbruik met een bepaald maximum. Dit volgens de richtlijnen van de Europese Commissie.

Ook stroomproducenten van conventionele energie, die tot nu toe waren vrijgesteld, worden nu verplicht een gereduceerde EEG-bijdrage te betalen. Voorlopig vastgesteld op 30% v00r 2015 – 35% voor 2016 en 40% voor 2017. Deze bedrijven produceren energie voor eigen gebruik.

In het kader van de Nationale en Europese energie-politiek moeten nieuwe grotere energie-bedrijven hun energie direct aan de eind-verbruiker verkopen, zonder tussenkomst van de energie-beurs. Vanaf 1 augustus 2014 geldend voor alle producenten met een capaciteit van 500 Kilowatt en vanaf 1 januari 2016 ook geldend voor producenten met een capaciteit van 100 Kilowatt per jaar.

Vervolgens worden aan het bouwen van nieuwe installaties jaarlijkse capaciteits-grenzen gesteld:

  1. Zonne-energie (Fotovoltaic)         –           2,50 Gigawatt per jaar
  2. Wind-energie (Onshore)               –           2,50 Gigawatt per jaar
  3. Bio-energie                                      –      100,00 Gigawatt per jaar
  4. Wind-energie (Offshore)               –           6.00 Gigawatt tot 2020 en 15,00 Gigawatt tot 2030 per jaar.

Voor de energie uit Off-shore windparken zijn verschillende uitzonderingen uitgewerkt.

Doel van de veranderingen:

Door het invoeren van de jaarlijkse capaciteits-grenzen en de directe verkoop van conventionele energie aan de eindverbruiker hoopt men het aanbod van energie aan de stroombeurs te verkleinen – minder aanbod, hogere prijs.

Met het beperken van de vrijstellingen voor de industrie en het bijtrekken van de energie-producenten van niet regeneratieve energien wordt getracht de totale kosten van de EEG-wetgeving over een bredere basis te verdelen. Tevens probeert men hier aan de Europese richtlijnen te voldoen.

Het beperken van subsidies en vergoedingen per KWh, heeft als doel de totale kosten van de EEG-wetgeving te beperken. Samen met de jaarlijkse capaciteits-grenzen, een mogelijk instrument om de groei en kosten van deze wet te sturen en beheersen.

Dat de producenten van conventionele energien, die voornamelijk voor eigen gebruik zijn, nu ook betrokken worden bij de EEG-heffing is nieuw. Ongetwijgefd een nieuw discussiepunt.

Duidelijk is dat de oppositie en de belang-hebbenden het hier niet mee eens zijn en dat de regering nu wordt verweten de EEG-wetgeving terug te draaien en sterk af te remmen. In ieder geval is het de regering gelukt de EEG-toeslag wat in te perken.

Nieuwe tegenvallers:

Tijdens de onderzoekingen en berekeningen, die nodig waren om de EEG-wetgeving te kunnen veranderen, kwam men tot de ontdekking, dat vele technische problemen nog niet waren opgelost. Men had nu zonne- en wind-installaties die de nodige regeneratieve energien kunnen opwekken, maar het transport naar de plaatsen, waar deze energie nodig is, problematisch. Voortdurend had men met storingen te maken. Verhitte kabels, doorgebrande transformatoren, zelfs branden hadden de bestaande installaties op zee wekenlang stil gelegd. Ook het transport over langere afstanden van deze energie was nog steeds niet geregeld.

Bij de Foto-voltaic-installaties gaven de aansluitingen op het openbaar net, hetzelfde beeld. De opslag op grote schaal nog niet haalbaar. Weliswaar had men nu allerlei technieken bedacht, maar een betaalbare oplossing op korte termijn, is nog niet in zicht.

In alle berekeningen en aannamen was men van bepaalde waarden uitgegaan, die bij nadere beschouwing te optimistisch waren. Wat zou er gebeuren als in de herfst en winter, de Foto-voltaic installaties weinig of geen stroom meer geven en deze producenten, nu met stroom uit het openbaar net, verzorgd moeten worden? Wat zal er gebeuren als door storm of harde wind de wind-turbines uitgeschakeld moeten worden en ook hier geen stroom meer wordt geleverd?

Een totale BLACK-OUT ??? ………Een nachtmerrie voor alle stroomgebruikers !!

Eventuele oplossingen:

Een meest voor de hand liggende oplossing – Enige conventionele energie-centrales,op steenkool, bruinkool, gas of olie gestookt op stand-by laten lopen, voor het geval dat ons energy-systeem in elkaar stort. Of toch maar een mix van conventionele en regeneratieve energien ?

Dat de conventionele energie-centrales niet zomaar, bij calamiteiten opgestart kunnen worden om energie te leveren is velen misschien niet bekend, maar wel een gegeven. De totale installatie moet eerst op gebruiks-temperatuur worden gebracht, voordat de generatoren kunnen worden ingeschakeld. Dit zal veel tijd vergen.

Een andere mogelijkheid, het importeren van conventionele energie uit het buitenland, Frankrijk, Polen ? Deze landen hebben nog steeds volop de beschiking over energie uit de kolen gestookte centrales en de Kern-centrales.

Maar ook in Duitsland kan nog steeds voldoende energie worden opgewekt met behulp van de bestaande bruinkool-centrales, die nog steeds niet zijn uitgeschakeld. Dit zal waarschijnlijk voor Duitsland de goedkoopste oplossing zijn. De laatste jaren zijn nog steeds hele dorpen ontruimd, om in open mijnbouw, bruinkool voor deze installaties te winnen. Deze bruinkool gestookte installaties zijn weliswaar luchtvervuilend maar wel heel goedkoop.

Opmerkingen:

De vele nog op te lossen technische, organisatorische en juridische problemen, het ontbreken van een duidelijk en goed op elkaar afgestemd beleid in de Europese Gemeenschap en de hoge kosten van transport en opslag, wekken de indruk, dat het opwekken van regeneratieve energien in Europa een hobby is geworden van politieke partijen, financiers en lobbyisten.

Groet,

Sutikno

Wikipedia – Die Welt – Bundeswirtschaft-Ministerium – Die EEG-Umlage

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in