Individualisme, dat is de trend van de hedendaagse samenleving. We praten niet meer over wij maar meer en meer over ik. De eigen persoon, het individu, is belangrijker geworden. Dit individu wil zich ook steeds meer onderscheiden van de diverse “groepen” in onze samenleving en wil uniek zijn. Dit doet hij of zij door middel van gedrag maar voornamelijk uit dit zich in het dragen van een eigen kledingstijl. Deze trend is op steeds meer plaatsen zichtbaar, zo ook in het bedrijfsleven.
Doelgroepen
In het verleden werden er vanuit de marketing diverse doelgroepen getypeerd binnen onze samenleving. Vaak waren dit jongeren, ouderen, mannen die werken, gezinnen of alleenstaanden om zo maar enkele voorbeelden te noemen. Tegenwoordig zijn deze doelgroepen niet meer in deze vorm aan te merken. Het wordt dan ook steeds moeilijker om doelgroepen te bepalen. Dit maakt het voor reclamebureaus en bedrijven ook steeds moeilijker om hun product of dienst onder de aandacht te brengen bij één bepaalde groep.
Individu
In ons hedendaagse leven zijn er steeds meer individuen aan te merken en steeds minder bepaalde doelgroepen. Mensen hebben hun eigen gedrag, behoeftes, kledingstijl, vrienden, muziekstijl, sieraden en noem maar op. Steeds meer personen willen zich onderscheiden ten opzichte van de grote massa. Dit zie je terug in diverse subculturen zoals de gothics, skaters en kakkers. Naar mijn idee is het ook goed om je als individu te uiten en je persoonlijke voorkeuren te uiten. Op deze manier verschuil je je als persoon niet achter een grote massa en kom je op voor je eigen standpunten.
Individu en het bedrijfsleven
Echter door je als individu af te scheiden van de grote massa loop je het risico dat veel bedrijven je liever niet als medewerker willen hebben, dit kan doordat vele bedrijven een bepaalde dresscode hebben waar vaak ook uiterlijke kenmerken in opgenomen zijn zoals het niet dragen van piercings, tatoeages of andere uiterlijke vertoningen.
Daarnaast is het voor bedrijven die zich met hun product of diensten willen richten op een bepaalde groep en hier hun reclamecampagne op af willen stemmen steeds moeilijker om een bepaalde doelgroep te bereiken. Door op creatievere manieren te gaan adverteren zoeken deze bedrijven uiteindelijk hun afzetkanaal.
Individualisering van onze samenleving is naar mijn idee een verbetering van de persoonlijke ontwikkeling van individuen maar kan tevens ook leiden tot een afstandelijke samenleving waarin ego's centraal staan. Ik ben benieuwd hoe dit de komende jaren verder zal ontwikkelen en welke verschillende subculturen er zullen ontstaan.