In dit artikel zal ik kort uit de doeken doen welke evolutie er plaatsvindt op de redacties van Vlaamse kranten en tijdschriften. En vooral over welke gevaren die evolutie met zich meebrengt.

Crisistijd

Zoals iedereen weet is er een economische crisis aan de gang. Ook de mediabedrijven lijden onder deze crisis. In dit stuk zal de focus op de geschreven media liggen, en dan vooral op de kranten. Eerst en vooral is er de daling van het aantal lezers. Jongeren zoeken tegenwoordig liever hun informatie gratis op het internet dan een krant te kopen. Deze daling van het aantal lezers is een directe oorzaak voor financiële problemen voor mediabedrijven. Maar er is ook een indirecte oorzaak. Een krant haalt namelijk ook een aardig deel van haar inkomsten uit het verkopen van advertentieruimte. In crisistijd gaan advertentiebudgetten echter omlaag en dus dalen de inkomsten van kranten ook.  De financiële moeilijkheden dwingen mediabedrijven om hun redacties 'af te slanken'. Zoals het steeds met een mooi eufemisme verwoord wordt.

Gevolgen van een zwaar dieet

Redacties moeten dus met steeds minder mensen het nieuws brengen. Maar das niet het enige probleem. Er moet ook steeds meer nieuws gebracht worden. Kranten werden in de loop van de tijd steeds dikker en elke zichzelf respecterende krant heeft ondertussen ook een eigen weekendmagazine. Al die extra pagina's moeten nu gevuld worden met minder journalisten. En dan komt de kwaliteit van het journalistiek werk dat geleverd wordt in gevaar. Door de toegenomen werkdruk kan de journalist een van zijn belangrijkste taken niet (goed) vervullen: bronnen checken. Oog in oog met de deadline zal een journalist minder kritisch zijn en mogelijk foute informatie verwerken. En wanneer dat gebeurt slagen mensen als de jongens van Neveneffecten erin, met hun fictief informatiebureau Datadriven, hun eigen waarheden in de krant te krijgen. Dat geeft dan wel goede televisie tot gevolg, maar de kranten en de journalisten in het algemeen lijden wel gezichtsverlies en verliezen een deel van hun geloofwaardigheid.

Wie kan jou immers garanderen dat er niet meer fouten in de krant staan? Waarom zou je nog geloven wat journalisten schrijven als bronnen niet (voldoende) gecheckt worden? Daarom is het nodig de grootste omzichtigheid te gebruiken bij het 'afslanken' van redacties en moeten journalisten er onophoudelijk aan herinnerd worden hoe belangrijk het checken en dubbelchecken van bronnen is.

Nick Davies, 'Flat Earth' voor wie een overzicht wil van de problematiek.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in