Alle ouders lezen hun kinderen wel eens voor. Jonge kinderen zijn dol op prentenboeken. Behalve dat het leuk is om voor te lezen is het ook nog eens heel goed voor kinderen. Het voorlezen van prentenboeken is ontzettend leerzaam.
Voordelen van het voorlezen
Voorlezen heeft veel voordelen. Zo zorgt voorlezen voor een grote uitbreiding van de woordenschat van jonge kinderen. Dit is vooral te merken wanneer het niveau van het prentenboek net iets hoger ligt dan het niveau van het kind zelf. Hierdoor leren de kinderen nieuwe woorden die ze eerst nog niet kenden. Wanneer het niveau veel te hoog ligt begrijpt het kind het verhaal niet meer, maar wanneer het niveau net iets hoger ligt zorgt het voor voldoende uitdaging. Een kind zal de nieuwe woorden makkelijk oppakken omdat ze in een duidelijke context naar voren komen. Ook kunnen kinderen veel leren van de zinsconstructie in een verhaal.
Jonge kinderen houden van herhaling. Vaak willen ze dan ook dat hetzelfde verhaal een aantal keer achter elkaar voorgelezen wordt. Voor de woordenschat ontwikkeling van het kind is dit zeer gunstig. Een kind moet een woord namelijk ongeveer zeven keer horen voordat hij het ook daadwerkelijk zelf gaat gebruiken. Wanneer hetzelfde boek een aantal keer voorgelezen wordt zullen kinderen bepaalde woorden vaker horen waardoor ze tot hun actieve woordenschat gaan behoren.
Tenslotte heeft het voorlezen van jonge kinderen ook al invloed op het leesgedrag van de kinderen wanneer zij zelfstandig kunnen gaan lezen. Door het voorlezen van prentenboeken raken zij gewend aan de structuur van verhalen. Ook zal hun interesse voor het zelf leren lezen gewekt worden.
Typen prentenboeken
Er zijn verschillende typen prentenboeken. Deze verschillende typen hebben allemaal een verschillende moeilijkheidsgraad. Het verschil zit hierbij in het samenspel tussen tekst en prenten.
Kijk-en-speel-boeken
Bij kijk-en-speel-boeken is de tekst een soort onderschrift. Het gaat voornamelijk om de prenten. De tekst beschrijft meestal wat de lezer op de prent kan zien. Zo heb je een groot aantal ABC-boeken die plaatjes laten zien bij alle letters van het alfabet.
Twee-in-één-verhalen
Bij twee-in-één-verhalen lopen er twee verhalen door elkaar heen. Soms laten de prenten bijvoorbeeld wat anders zien dan de tekst. Voor kinderen is dit soms lastig omdat ze dan naar de tekst moeten kijken maar ondertussen ook naar de plaatjes. Het beste is als ze de tekst horen en tegelijk naar de prenten kunnen kijken. Zo kunnen ze de samenhang tussen de prenten en de tekst ontdekken.
Geïllustreerde verhalen
Bij geïllustreerde verhalen is er veel tekst aanwezig. De illustraties zijn bedoelt om de tekst te verduidelijken. Vaak gaan zij in op een bepaald gedeelte van de tekst, niet de hele tekst.
Prentenboek zonder woorden
Ook bestaan er prentenboeken zonder woorden. De enige tekst die voorkomt in deze boeken zijn de titel en eventuele toevallige tekstjes in de prenten. Soms wordt er bij deze boeken gebruik gemaakt van de striptechniek. Op een pagina worden dan meerdere prenten geplaatst. Sommige prenten zijn klein, andere weer groter.
Hoe moet je voorlezen
Bij het voorlezen is de interactie met het kind erg belangrijk. Het kind moet de ruimte hebben om te reageren op de gebeurtenissen in het verhaal. Kinderen vinden het heerlijk om voorgelezen te worden, vooral als je zelf ook met plezier voorleest.