Momenteel is Nintendo een van de belangrijkste aanbieders in de wereld van computer spellen. Elke dag spelen vele duizenden mensen een of ander Nintendo game. Nu is deze industrie met computerspellen zeer belangrijk en winstgevend, maar er bestond een tijd dat de toekomst van de computerspel console bedreigd werd.
Tijdperk van Atari
Voor Nintendo bekend geraakte was Atari de belangrijkste naam in deze wereld. De Atari 2600 werd voor het eerst verkocht in 1977 en was zeer populair. Er waren ook vele andere spelconsoles en voor al die consoles waren veel spelletjes beschikbaar; te veel eigenlijk. Niet alleen waren er te veel spelletjes te koop. De kwaliteit van de games was vaak matig. Er zijn veel voorbeelden van lage kwaliteit games te vinden in die periode, maar Pac-Man en E.T.: The Extra-Terrestrial zijn de belangrijkste. Natuurlijk niet de originele Pac-Man, maar de nieuwe versie voor de 2600. Deze versie werd haastig geprogrammeerd, zodat het tijdig te koop zou zijn voor Kerstmis in 1981. Er is geen Sinterklaas op 5 of 6 december in de Verenigde Staten, in plaats daarvan worden kadootjes uitgedeeld op Kerst morgen (of soms op kerstavond). Het feit dat dit spelletje spoedig samengesteld werd, was zeer duidelijk in de kwaliteit. De mond van Pac-Man ging heel langzaam open en dicht, de fruitstukken waren uit slechts twee kleuren samengesteld. En de spoken waren bijna onzichtbaar. Men zou veronderstellen dat Atari iets geleerd zou met het fiasco van Pac-Man, maar een jaar later deed het bedrijf precies hetzelfde. E.T.: The Extra-Terrestrial. Het spel werd (te) snel samengesteld zodat men het kon verkopen voor de Kerst van 1982. Deze game was dus natuurlijk ook (zeer) ondermaats. E.T.: The Extra-Terrestrial werd samen met de Atari versie van Pac-Man beschouwd als twee van de slechtste games ooit. Deze spellen hebben de reputatie van Atari zwaar beschadigd.
Opkomst van de PC
In het begin van de jaren 80 begonnen personal computers populair te worden. Met deze computer konden ook spelletjes gespeeld worden. In advertenties voor computers werd er op gewezen dat een PC voor meerdere dingen goed was. Je kon wel spelletjes spelen op je PC, maar bijvoorbeeld geen opstel schrijven met je Atari. Een overvloed aan slechte spelletjes betekende bijna het einde voor de computerspelindustrie. Bovendien was de pc zoals we die tegenwoordig kennen in opkomst. In Noord Amerika daalde de verkoop van computerspellen tot bijna 97 percent. Vandaag lijkt het moeilijk om te geloven, maar in die tijd voorspelden veel experten dat de computerspel console geen toekomst had.
Nintendo redt de industrie
Nintendo was al een bekende naam in de Verenigde Staten dankzij Arcade games zoals Donkey Kong en Mario Bros. In 1983 werd de Famicon met veel succes uitgebracht in Japan. In 1985 besloot Nintendo dat de tijd rijp was een console uit te brengen in Noord Amerika, waar de computerspelindustrie nog altijd aan het lijden was. Om de bekende kwaliteitsproblemen met spelletjes te voorkomen zorgde Nintendo ervoor dat alleen games die door Nintendo goedgekeurd waren, speelbaar waren op het Nintendo Entertainment System. Dit is iets wat Atari niet deed, daarom kon Atari andere bedrijven niet beletten om (slechte) spelletjes te verkopen. Betere games op een betere console zorgden ervoor dat Amerikanen weer op een spelconsole wilden spelen. En zo werd Nintendo de marktleider van de computerspelindustrie.
En hoe zit het dan met Atari vandaag? Heb jij een Atari bij jou thuis staan? Ik ook niet nee.
http://www.thedoteaters.com/p3_stage6.php
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/TheGreatVideoGameCras