In de jaren 90 waren flippo’s, de tamagotchi en de furby immens populair. Na 2000 was het computerspel Angry Birds een hit. Op dit moment is loomen de nieuwste rage. Overal spelen winkeliers en marktkoopmannen op deze rage in. Wat maakt dit loomen nu zo populair? Oftewel: Wat maakt een product een rage?

Wat is een rage?

Een rage staat bij veel mensen gedurende een korte tijd in de belangstelling. Het aantal mensen wat aan de rage meedoet, stijgt snel. De rage is tijdelijk erg populair, na deze periode kan er nog steeds belangstelling voor bestaan. Ook zien we dat sommige rages na een aantal jaren weer terugkeren bij een bepaalde leeftijdsgroep. Een voorbeeld hiervan zijn de scoubidou-touwtjes. Mateloos populair in de jaren 90 en in 2009/2010 kwamen ze weer helemaal terug.
Als we het hebben over rages, kan het gaan om producten zoals de loom elastiekjes. Maar het kan ook gaan om een modeverschijnsel. De kledingbranche is sterk in het creëren van rages. Gedurende één seizoen dragen alle meiden hot pants, het volgende seizoen is het weer helemaal uit. Het kan ook gaan om soort gedrag dat bij veel mensen aanslaat, zoals planking waarbij men als het ware als een plank stil blijft liggen om vervolgens gefotografeerd te worden.
Rages vinden meestal rond de zomer plaats. Wanneer er veel media-aandacht wordt geschonken aan de rage, spreekt men ook wel van een hype.

Voorwaarden voor rage

Wil een product een rage worden, dan moet het aan een aantal ingrediënten voldoen.
Allereerst moet het product te verzamelen zijn. Kinderen zijn nou eenmaal dol op verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan de flippo’s die in de jaren 90 in de chipszakken te vinden waren. Wie heeft ze niet verzameld? Ten tweede is het belangrijk dat het product betaalbaar is. Kinderen zouden het product met hun eigen zakgeld moeten kunnen betalen. Ten derde moet er met het product gespeeld kunnen worden. Kinderen vermaken zich momenteel uren met de loomkits.  En met de flippo’s kon je spelletjes spelen waarbij je elkaars flippo’s kon winnen. Het product gemakkelijk mee kunnen nemen naar buiten, zodat anderen het kunnen zien, is een vierde voorwaarde. Tot slot moet het product sekseneutraal zijn. Zowel jongens en meisjes vinden het een interessant product.

Hoe komt een rage tot stand?

Een rage kan tot stand komen door middel van reclame of door mond-tot-mondreclame.
In het eerste geval komt een persoon met een marketingplan, waarna er reclame wordt gemaakt voor het betreffende product. Een voorbeeld hiervan zijn de voetbalplaatjes die in sommige supermarkten gedurende een bepaalde periode te verkrijgen zijn. Slaat het product aan, dan doet de mond-tot-mondreclame de rest.
Een product kan ook zonder het marketingplan en de reclame een rage worden. Voor het loomen is geen reclame gemaakt en toch is het immens populair. Is het product in het land, dan komt er ergens een promotor tevoorschijn die door middel van bijvoorbeeld filmpjes op YouTube het product het eerste zetje geeft. En van daaruit doet de mond-tot-mondreclame de rest.
Rages uit het buitenland, veelal uit Amerika, waaien vaak naar andere landen over via social media.

Een rage creëren

Het product moet simpel zijn en er moet een dubbel element in zitten: meteen plezier en plezier op termijn. Bij sommige spaaracties bijvoorbeeld krijgen klanten direct een product bij aanschaf van een bepaald bedrag aan boodschappen. Vervolgens kan men verder sparen voor een groter product.

Als bedrijf ben je er nooit zeker van dat je een rage creëert. Je kunt alleen zorgen dat je rekening houdt met de juiste omstandigheden en voorwaarden, alvorens je een product op de markt brengt.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in