De Eerste en Tweede Kamer hebben ingestemd met het invoeren van een nieuw kentekenbewijs, namelijk de kentekencard. Vanaf 1 januari 2014 zal de RDW dit kaartje, dat de afmeting zal hebben van een pinpas, geleidelijk aan gaan invoeren. Hiermee komt het oude papieren kentekenbewijs te vervallen. Vanaf eind 2015 is het de bedoeling dat de verandering volledig is doorgevoerd. Waarom er besloten is het kentekenbewijs te vervangen en wat er voor u gaat veranderen leest u in dit artikel.
De RDW is inmiddels begonnen met het maken van de eerste proefexemplaren, zodat vanaf 1 januari 2014 de eerste voertuigen kunnen worden voorzien van een kentekencard in plaats van het oude papieren kentekenbewijs. Voertuigen die vanaf die datum van eigenaar wisselen of nieuwe voertuigen die tenaamgesteld worden zullen meteen een kentekencard krijgen. Voor voertuigen die bij dezelfde eigenaar blijven zal voorlopig nog niets veranderen.
Het is de bedoeling van de RDW en de overheid dat op die manier eind 2015 alle voertuigen voorzien zullen zijn van de nieuwe kentekencard.
Welke veranderingen de kentekencard met zich meebrengt
Natuurlijk brengt al wat nieuw ingevoerd wordt veranderingen met zich mee. Dit geldt dus ook voor de nieuwe kentekencard.
Deze veranderingen zijn:
- Het oude kentekenbewijs bestond uit meerdere papiertjes. (2 of zelfs 3 voor de oudere kentekenbewijzen) Eén papiertje met de gegevens van het voertuig, één met de gegevens van de kentekenhouder en een overschrijvingsbewijs. De nieuwe kentekencard zal alle gegevens op 1 kaartje bevatten, dus de gegevens van zowel het voertuig als van de kentekenhouder.
- Het overschrijvingsbewijs komt te vervallen. In plaats daarvan krijgt de nieuwe eigenaar van het voertuig een tenaamstellingscode die ten aller tijden bewaard moet worden. Deze code zal nodig zijn voor de verkoop, sloop, export of schorsing van het voertuig.
-
Omdat de gegevens van de nieuwe eigenaar van het voertuig op de kentekencard gezet moeten worden door de RDW, zal de kentekencard voortaan pas een dag na de overschrijving bij de eigenaar bezorgd worden. Men rijdt de eerste dag dus zonder kentekencard. Dit zal geen probleem vormen, omdat politie en andere instanties in een landelijk systeem kunnen zien dat het voertuig net is overgeschreven. Wellicht komt er een tijdelijk bewijs voor de nieuwe eigenaar die getoond kan worden aan politie of andere instanties, maar dit is nog niet zeker.
Voorwaarde is wel dat de nieuwe eigenaar in Nederland blijft met het zojuist aangekochte voertuig. Voor diegenen die er meteen mee naar het buitenland gaan bestaat er de mogelijkheid om de kentekencard nog dezelfde dag te ontvangen. Echter wel tegen een meerprijs. - Het overschrijven zal straks niet meer bij postkantoren gebeuren, zoals nu het geval is, maar hiervoor komen zogenaamde kentekenloketten in de plaats. Bedrijven kunnen zich aanmelden om zich beschikbaar te stellen als kentekenloket. Zo zullen er steeds meer kentekenloketten bijkomen waar handelingen verricht kunnen worden omtrent het kenteken van het voertuig. Wellicht is er later zelfs de mogelijkheid om deze handelingen thuis online te kunnen doen.
- Nu worden de huidige kentekenbewijzen nog vanuit meerdere RDW kantoren gemaakt. De kentekencard zal straks vanaf 1 centraal punt aangemaakt gaan worden, namelijk de RDW in Veendam.
- Nu kan men een voertuig nog voor maximaal een jaar schorsen. Schorsen houdt in dat men geen wegenbelasting of verzekering hoeft te betalen zolang het voertuig niet op de openbare weg zal komen. APK keuring is in die tijd ook niet nodig. Met de nieuwe kentekencard komt ook de mogelijkheid om het voertuig langer te schorsen, dit zal verhoogd worden naar 3 of 5 jaar.
- Mettertijd zal de verplichting om het kentekenbewijs te tonen aan politie of andere instanties ook komen te vervallen. Wanneer alle voertuigen voorzien zijn van de nieuwe kentekencard zal er een landelijk systeem komen, het kentekenregister. Alle instanties die hier belang bij hebben zullen hier online inzage in hebben.
Waarom wordt nieuwe kentekencard ingevoerd
De RDW en overheid hebben om verschillende redenen besloten om de kentekencard in te voeren:
- De overheid gaat met de tijd mee en maakt steeds meer gebruik van digitale processen. Het kentekenbewijs kan hierin niet achterblijven. Door het kentekenproces ook digitaal te maken wordt het gebruik hiervan een stuk efficiënter.
- Omdat alle gegevens straks op 1 kaartje staan en een online kentekenregister beschikbaar zal zijn wordt het gebruik van de kentekencard een stuk eenvoudiger ten opzichte van het oude papieren kentekenbewijs.
- De RDW en overheid hopen met de komst van de kentekencard fraude te kunnen verminderen. Alle kentekencards zullen een chip krijgen waardoor namaken een stuk lastiger zal worden dan nu het geval is.
- Steeds meer postkantoren verdwijnen, dus zijn er ook steeds minder plaatsen waar voertuigen kunnen worden overgeschreven. Omdat dit straks online mogelijk wordt beperkt het overschrijven zich niet meer tot postkantoren maar kan dit straks op veel meer plaatsen, zoals bijvoorbeeld autobedrijven.
www.RDW.nl
www.rijksoverheid.nl