Het digibord! Een welkome verrassing. Of toch niet? Ik zag alleen maar voordelen en toch beging ik een vreselijke blunder…. Doe mij maar het krijtbord van vroeger!
Krijtbord versus digibord
Opgeleid met het krijtbord en werkzaam met het digibord. Om het even kort uit te leggen: het digibord vervangt op de meeste scholen nu het krijtbord van vroeger. En het digibord is een zeer, zeer diverse, uitgebreide, moderne, alleskunnende grote robot en bovenal… niet altijd even gemakkelijk in gebruik. Het saaie groenachtige bord voorin de klas is niet meer. Er hangt nu een modern wit scherm dat altijd aanstaat. De computer is aangesloten op dit scherm, alles wat ik wil, kan ik nu. Mijn zelfvertrouwen is gegroeid, ik weet overal antwoord op te geven.
De kinderen die ik op dit moment in mijn groep aan het leren zet, zijn rond de tien jaar oud. Tijdens mijn uitleg en instructies ben ik verplicht het moderne digibord te gebruiken. Ik voelde me groeien, dit bord verrijkte mijn zelfvertrouwen. Mijn computer in de klas is aangesloten op dit geweldige ding, en alles wat ik in beeld op mijn computer heb, zien de kinderen op het grote megascherm voorin de klas. Zoals men tien jaar geleden met een klas vol kinderen naar een piepklein scherm keek naar het schooltv weekjournaal, kijkt men nu van achteruit de klas naar dit megascherm. Het is erg handig, dat ontken ik niet. Wanneer de kinderen niet luisteren, heeft het grote scherm een oplossing. Wanneer ik geen antwoord kan vinden op een vraag, heeft het scherm zijn antwoord klaar. En als er een dood moment valt en ik even niet kan of misschien nu niet eens meer wil improviseren, dan speelt youtube zijn clips af. Overal is een oplossing voor en ik groet mijn digibord als een geweldige nieuwe vriendin elke ochtend opnieuw.
Zijn schoolboeken bijna verleden tijd?
Instructie geef ik middels dit bord. De kinderen op mijn school hebben nog wel schoolboeken, alhoewel ik dit in de toekomst anders verwacht. Ze kijken mee via het scherm. Als een leerling jarig is, geeft het digibord een geweldig optreden. Het digibord kan alles.
Nadelen digibord
Maar…. er zijn ook nadelen. Het digibord heeft een speciale functie; 'freeze'. Dit betekent dat ik op mijn computer kan zien wat ik wil, maar het digibord bevroren is. De kinderen kunnen dan dus niet meekijken via het digibord, want het bord is bevroren op de pagina die het laatst aangeklikt is en dat heb ik dan bewust gedaan. Helaas heb ik vorige week de knop 'freeze' blijkbaar niet goed ingedrukt en hebben de kinderen met mij mee kunnen lezen. 'Sil liegt veel op moment. Dit is niet gek, moeder is pathologische leugenaar', stond in het scherm. De hele klas heeft dit meegelezen.
Ik was degene die het hardst riep om het digibord, 'heel Nederland heeft het en het moderne alleskunnende systeem heeft alléén maar voordelen', was mijn pleidooi in de teamvergadering. De cursus 'werken met het digibord' sloeg ik in de wind. Dat had ik toch niet nodig. Ik kom er nu op terug. Liever geen antwoorden kunnen geven op moeilijke vragen, liever geen improvisatie op dode momenten en ook geen veel belovende verjaardagen met 'de geweldige oplossing voor alles'. Mijn zelfvertrouwen is verdwenen…
Doe mij maar het krijtbord van vroeger…