Het verkeer wordt steeds drukker. Onderweg lopen schoolkinderen fietsend of te voet onderweg tal van risico’s. Ongelukken voorkomen lukt niet. Wel kunnen ouders de risico’s verminderen door goed materiaal te kiezen.
(Ge)zien en horen
Uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland dat 13 augustus 2012 gepubliceerd is blijkt dat veel kinderen onvoldoende zien. Regelmatig de ogen laten meten en indien nodig een goede bril of lenzen kopen is heel belangrijk
Verlichting aan de fiets is heel belangrijk. 'Cliplampjes' zijn heel populair. Aan deze cliplampjes zitten risico’s. Een dynamo blijft op de fiets en geeft licht zodra die aanstaat. Cliplampjes geven vaak zwakker licht, worden verkeerd omgedaan en werken op batterijen. Tijdige vervanging door de puber, die toch al zo veel aan zijn hoofd heeft, wordt nogal eens vergeten. Of, hij raakt het lampje kwijt en koopt niet meteen een nieuwe.
Fietsende scholieren luisteren vaak naar muziek. Wat dat betreft is er geen verschil tussen de vroegere walkman en de Iphone of mp4 van nu. Dat muziek afleidt is evident, maar het al fietsende ook nog sms’en of whatsapp'en geeft evident nog meer risico. Er zijn houders te koop voor op het stuur.
Fiets
Frame, stuur en bagagedrager
De keuze aan fietstypen is tegenwoordig enorm. Voor elke stijl is wel een type. Kinderen worden – vanzelfsprekend – tot al die vrolijke modellen aangetrokken. De veiligheid van de fietsen verschilt echter. Brede of hoge sturen, bakken en manden of plastic bloemenkransen maken het moeilijker om de hippe fiets goed te beheersen. Oefenen is daarom geen overbodige luxe.
Vooral bij scholieren in het voortgezet onderwijs vormt de bagage een risico. De ouderwetse lederen tas is uitgestorven en vervangen door allerlei modieuze, vaak slappe rugzakken. De branche heeft daar handig op ingespeeld door aparte rekken voor de bagagedrager te introduceren. Deze rekken werken goed. Wel is het opletten dat het kind een goede 'spin' heeft. Een spin is een elastisch koord of touw, waarmee je spullen kan vastzetten. Let erop dat het kind die spin niet aan het rekje laat hangen. Een spin tussen de wielen leidt gegarandeerd tot vallen. Fietstassen hebben wat te lijden bij pubers. Bezuinig ook daar niet op. Vooral de randen van de tassen moeten stevig afgewerkt zijn, omdat daar vaak het gewicht van (uitpuilende) bagage komt.
Kleding
Net als bij de fietstypen, moet regenkleding passen bij wat de puber als 'cool en hip' beschouwt. En helaas, regenkleding op zichzelf wordt vaak als erg 'uncool' gezien en dus niet gebruikt. Natte kleding gaat de fietsende puber dus afleiden, zeker op de langere afstand. Hoewel regencapes inmiddels goede pasvormen hebben, blijven het ondingen voor pubers die dus ook meestal ongebruikt aan de kapstok hangen.
Zo lang de fietshelm nog niet verplicht wordt, is het overtuigen van een puber van het nut van een fietshelm kansloos. De redenen zijn simpel: uncool en een geruïneerd (gel)kapsel.
Tenslotte, schoenmode bij pubers geeft ook wel eens risico’s. Door losse veters, hoge sleehakken of goedkoop, glad schoeisel willen ze nog wel eens van de trappers afschieten. Indien mogelijk, zorg voor trappers die voldoende profiel hebben.
Kinderzitje achterop
Breng jij jouw kind nog zelf op de fiets naar school? Dan moet het zitje veilig zijn. Zorg voor een stevige jasbeschermer en voetenkuipjes. Aan het zadel komt een veerbeschermer, zodat het kind zijn vingers niet ertussen kan doen. Het zitje moet een zo hoog mogelijke rugleuning hebben. Zodra het kind te groot wordt, schakel je meestal over op een eenvoudiger zitje. Let daarbij op dat de systemen die het stoeltje op de bagagedrager clippen een voldoende sterke veer hebben.
Scooter
Van alle tijden is dat pubers een brommer of bromscooter opvoeren. Als je enige invloed hebt, verbiedt hem dat dan. Bij snelheden boven de 45 kilometer per uur geeft een val grote verwondingen, ook al draagt hij een integraalhelm. Snorfietsers die tot 25 kilometer per uur rijden hoeven geen helm te dragen, maar beter is van wel. Ook hier geldt: zo lang het mag, zal de puber niet gauw vrijwillig een helm opzetten.
Relatief nieuw in het straatbeeld zijn de retro scooters. Vaak betreft het brede, relatief comfortabele modellen die pubers uitnodigen om met zijn tweeën (zonder helm) erop te rijden. Vanwege de breedte en logge vorm vergt de besturing echter een extra behendigheid. Diezelfde breedte maakt de retro scooters op fiets(suggestie)stroken vaak een ergernis. Helaas zijn op de markt veel goedkope ‘rammelkasten’ gekomen die tijdens het rijden ook nogal eens motorische storingen hebben. Voor de langere afstand naar school zijn de retro scooters nagenoeg ongeschikt.
Steps, skates en skateboards
Met uitzondering misschien van de klassieke step zijn dit eigenlijk geen vervoermiddelen die een kind moet gebruiken. Ze vergen uiterste coördinatie van het kind om overeind te blijven die ten koste van aandacht voor het verkeer gaat.
Met auto naar school
Alle ouders brengen hun kinderen wel eens met de auto naar school. Daarmee worden ze zelf een risico voor andere schoolkinderen. Auto's blijven, ondanks verende bumpers en aangepaste motorkappen, voor lopende en fietsende scholieren een ‘killer’.
De stille (hybride) elektrische auto is ook een probleem. Zelfs zonder dat jouw kind naar een Iphone luistert, kan het kind verrast worden. Hoewel wettelijk nog niet toegestaan, geeft de rijksoverheid de fabrikanten de mogelijkheid om kunstmatige geluiden voor de elektrische auto te ontwikkelen.
Bronnen: o.a. www.veiligverkeernederland.nl,