Wie kent de tijd nog dat bij het opzoeken van een moeilijk woord Een grote boek uit de kast gehaald moest worden. Om vervolgens de vele pagina’s van boven naar beneden met de wijsvinger langs de bladzijdes gleed om het juiste woord te vinden. Tegenwoordig zijn er natuurlijk zoveel andere woordenboekingangen, vooral dankzij het internet!

Sleep, klik en voila! dat gene waar jij naar zocht is er in een paar seconden gevonden. Veel mensen zullen tegenwoordig de laatste methode het gemakkelijkste vinden. Terwijl er ook een groep is die zweert bij het grote papieren boek. Hoewel de meeste van ons, jong of oud, nog steeds minstens een gedrukt woordenboek in huis hebben. Is de manier waarop we toegang tot andere soorten informatie ophalen onherkenbaar veranderd. Herinnert u zich nog de â??â??dagen dat je naar de bibliotheek moest om een schoolproject te onderzoeken? Of wanneer je ouders je overal meenamen bij verschillende witgoed winkels om te beslissen welke wasmachine ze willen kopen? En wat als je hard nodig iemand moest bellen, maar er geen ‘telefooncel’ te vinden was? Heeft u, aan de andere kant het onmogelijke om een wereld te visualiseren waarin je niet snel een tekstbericht kan versturen, een vaatwasser koopt in een half uur vanuit het comfort van uw fauteuil of het bij elkaar googelen van je spreekbeurt? Als u in de laatste categorie zit, dan bent u een digiratie. Als u, zoals vele ouderen, je kan identificeren met de voormalige stellingen dan word u bestempeld als digibeet.

Digiraties en digibeten leven vaak onder een dak. Hun manier van leven kan als volgt worden uitgebeeld: een tiener van nu, de digitale inwoner, doet zijn / haar huiswerk terwijl hij/zij luistert naar muziek. Periodiek online informatie zoekt. Gebruikt Facebook/whatsapp  en twittert vanaf een mobiele telefoon. De ouders, de digibeten, zien deze situatie als ongepast, wijzen op het aantal ‘afleidingen’ en suggereren dat hun kroost ergens rustig moet gaan ‘focussen’. . .

Voorspelbaar? Het onderscheid tussen digiraties en digibeten hoort bij onze samenleving en daar gedragen wij ook naar. Dat is omdat het digitale universum momenteel bewoond wordt door digiraties. Een term die in feite bedacht en gecreëerd is door digibeten! Het maakt ook beweringen die niet altijd waar zijn, bijvoorbeeld het idee dat jong volwassenen en kinderen altijd comfortabel zijn met technologie. Terwijl oudere mensen meer kans hebben om het te lastig vinden.

Zulke ideeën hebben betrekking op wat er enige tijd is beschreven als de digitale kloof. De informatiekloof tussen de mensen die gebruik maken van digitale technologie, en degenen die dat niet doen. Hoewel de digitale kloof vaak wordt aangeduid als het verschil tussen jongere en oudere mensen zijn er ook verschillen op andere niveaus. Zo is er met name ook een onderscheid tussen mensen die toegang tot digitale technologie hebben en zij die dat niet kunnen. De redenen hiervoor kunnen raciaal, sociaaleconomisch(rijk versus arm) of geografisch (stedelijk versus landelijk) zijn.

De gene van ons die gelukkig genoeg mogen zijn met een volledige toegang tot het digitale universum hebben pas een nieuw maliase bedacht. Infobesity ( een mix van informatie en obesitas ). Hierbij wordt een vergelijking getrokken met de negatieve gevolgen van ongezonde westerse eet gewoontes. Infobesity beschrijft een ongepaste neiging te verlangen naar de enorme hoeveelheden informatie die nu beschikbaar is met de klik van een muis te verteren. Als je infobese bent , woon je op een ‘ junk – food’ van lage kwaliteit of niet-essentiële informatie.

Binnen de digitale gemeenschap, hebben we geïntroduceerde termen die gezien de status van een gebruiker worden uitgesproken: bent u, bijvoorbeeld, een newbie (iemand nieuwe of onervaren ) of een knowbie ( goed geïnformeerde en ervaren )?, of doe je goed werk als digilante ( een soort van op internet gebaseerde crimefighter die probeert op het web gratis spam en frauduleuze activiteiten te houden ) . Digilante is gevormd uit een mix van digitale en vigilante ( een persoon die vrijwillig probeert om criminelen op te pakken ).

Dit zijn slechts een selectie van een aantal nieuwe uitdrukkingen die we uit onze digitale ervaringen hebben gedeeld en geclassificeerd.

En waar moet u in passen? Wat is uw digitale Identiteit? En levert dit een digitale kloof voor uzelf?


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in