Computerspellen kunnen tegenwoordig op veel plekken online gekocht worden. Sommige bedrijven, zoals EA en Ubisoft (dit zijn twee grote videospelmakers) hebben hun eigen platform hiervoor ontwikkeld. Andere bedrijven gebruiken platformen zoals Steam voor hun digitale verkoop. Na het succes van Fortnite, hebben de makers Epic Games ook hun eigen platform uitgebracht. Daarentegen was hun aanpak wel anders dan bedrijven zoals Ubisoft, omdat ze hun platform niet exclusief voor hun eigen videospellen hebben gemaakt. Maar wat heeft Epic Games nou precies gedaan?
Plotse groei naar plots succes
Met het succes van Fortnite werd ontwikkelaar Epic Games op slag erg bekend. Ineens was er heel veel aandacht voor het bedrijf en de stappen die het bedrijf ging maken. Door de groei van het spel werd hun platform, de Epic Games Launcher, ook veel meer bezocht. Hun platform was oorspronkelijk een kleiner verzamelplatform waar andere spellen van de makers te koop waren. Met de enorme toename van spelers en mensen die het platform gebruikte, kwam ook de mogelijkheid om andere spellen te promoten. Met deze ontwikkelingen is de Epic Games Launcher tot een van de grotere online videospel distributieplatformen geworden, wat voor een relatief jong platform zoals de Epic Games Launcher een erg wonderbaarlijke ontwikkeling is geweest. Waar platformen zoals Steam veel invloed hebben, was het erg opmerkelijk om een klein platform ineens flink te zien groeien en ontwikkelen zoals de Epic Games Launcher dat deed.
Populariteit behouden
Om te zorgen dat mensen de Epic Games Launcher blijven gebruiken liet Epic Game hun populairste spel, Fortnite, exclusief op de Epic Games Launcher; iedereen die het spel wilde spelen moest het daar spelen. Ook sloot het bedrijf deals met populaire online persoonlijkheden, voornamelijk populaire spelers van het spel Fortnite, om kortingscodes te maken. Zij zouden de Epic Games Launcher promoten in hun video’s en een persoonlijke code geven. Wanneer hun kijkers die code dan gebruiken tijdens een aankoop, krijgt de koper een speciale korting en de populaire speler een klein deel van de aankoop. Op deze manier kon Epic Games hun platform makkelijk aan het licht brengen, wat ook een van de redenen is dat het nog altijd een enorm populair platform is.
Tegenwoordig bied de Epic Games Launcher ook elke week een gratis spel aan. Dit verschilt van minder bekende spellen, tot wat oudere maar erg populaire spellen. Op deze manier blijven mensen het platform nog altijd opstarten en gebruiken, ook al kopen ze er misschien niet meer zo veel.
Met de opkomst van populaire online platformen zoals de Epic Games Launcher zijn onderwerpen zoals online veiligheid ook voor meer mensen een steeds belangrijker onderwerp geworden. Cyberaanvallen worden elke keer geavanceerder en lastiger te voorkomen. Voor meer informatie over de meest voorkomende cyberaanvallen, lees dan dit artikel!