Search Engine Optimization, oftewel SEO, staat voor zoekmachineoptimalisatie. Kort uitgelegd zorgt een goede SEO ervoor dat uw site, uw product of uw artikel hoog in de ranking van Google en andere zoekmachines komt te staan. En dat is natuurlijk gunstiger voor u. Een hogere ranking betekent immers meer bezoekers, en uiteindelijk meer verkoop van uw producten.
Veel mensen schrijven op het internet, niet alleen artikelen zoals deze, maar complete websites en blogs. En allemaal willen we door veel mensen bezocht en gelezen worden. Maar hoe onderscheid je je nu van de menigte? Het begint allemaal met een goede unieke tekst. Veel teksten worden 'gedupliceerd' van een andere website. Misschien wel in andere bewoording maar het maakt de inhoud van je tekst niet bepaald uniek.
Daarnaast moet je tekst voorzien zijn van voldoende 'juiste' zoekwoorden of tags. Met te weinig zoekwoorden kan het zelfs voorkomen dat je de vindbaarheid van je concurrent zelfs optimaliseert! Ook het werken met meerdere pagina's kan uiteindelijk verkeerd uitpakken. Met subdomeinen – ook wel paginering of paginatie genoemd – heb je waarschijnlijk meer kans dat een subdomein hoger in de ranking komt dan alleen één losse pagina. Daarnaast kan dit ook een aantal SEO problemen opleveren.
- Duplicate content – pagina's welke gerelateerd zijn met elkaar, beconcurreren elkaar ook in de zoekresultaten.
- Linkwaarde verspilling – de linkwaarde wordt over alle gepagineerde pagina's verdeeld.
- Crawl verspilling – er is een onnodig verbruik van de maximale crawl capaciteit door vrijwel identieke pagina's.
- 'Diepere' inhoud onbereikbaar – de links op vervolgpagina's aan het eind van een gepagineerde serie worden niet gecrawld en daardoor niet vindbaar.
Deze problemen voorkom je dus door je content op één pagina te plaatsen. Niet teveel content, want dan haken de lezers snel af. Niet te weinig content, want dan creëer je geen unieke pagina welke ook nog interessant is om te lezen. Probeer dus een content te schrijven tussen de 500 en 1000 woorden.
Even terug naar de zoekmachines….
Met zoekwoorden waar veel op wordt gezocht en daardoor een hoge concurrentie hebben wordt het erg lastig om een hoge positie in bijvoorbeeld Google te krijgen. Het is beter om voor specifieke, meervoudige zoektermen te gaan. Dit wordt ook long tail SEO genoemd. Het heet long tail omdat het een lange sliert van zoekopdrachten zijn die elk verschillend zijn. Ze bestaan dus uit meerdere woorden om specifieker te kunnen zoeken. Zo kun je bijvoorbeeld zoeken naar 'kaas' en heel veel pagina's met de zoekterm kaas razen over je beeldscherm. Zou je nu op 'blauwe kaas' zoeken dan krijg je de specifiekere sites over blauwe kaas. Kijk naar je eigen gedrag bij zoekmachines. Gebruik je één of meerdere zoekwoorden om iets op te zoeken?
Long tail SEO
Long tail SEO moet er dus voor zorgen dat je een hoge ranking krijgt bij de zoekmachines. En hoe specifieker de zoektermen, hoe meer kans je hebt om inderdaad hoger in die ranking te komen.
Een voorbeeld:
Stel je schijft een artikel over Jack Russel honden. Er zullen al genoeg pagina's beschikbaar zijn met allerlei informatie over Jack Russel's. Nu kan je natuurlijk heel vaak het woord Jack Russel in je content vermelden. Maar als de inhoud verder niet zo relevant kan je je ranking wel vergeten. Bovendien zouden de mensen die zoeken op 'Jack Russel africhten' je pagina niet vinden. Maar zou de content specifiek over het africhten van een Jack Russel gaan, zou dit je kansen al veel meer verhogen.
Long tail SEO vs short tail SEO
Zeker voor artikelsites is het gebruiken van long tail SEO vs short tail SEO veel geschikter. Dit levert dus meer geïnteresseerde en relevante lezers op. Je schrijft immers voor je lezers. Zelfs Google promoot dit. Zou je namelijk een content genereren met een overmatig gebruik van zoekwoorden heb je grote kans dat Google je afstraft door juist een lagere ranking of zelfs een volledige ban.
Daarnaast is het zo dat als je een gevarieerd woordgebruik van de zoekwoorden gebruikt, dit interessanter leest dan dat je 50 keer hetzelfde woord gebruikt. De kracht hiervan is dat je wel herhaalt maar dan in een andere bewoording. Het is een beetje een politiek spel, hetzelfde zeggen met andere woorden. De inhoud blijft uniek.
Geïnteresseerde lezers
Hoe bereik je nu die lezers die echt op zoek zijn naar jouw artikel? Hoe kom je hoger in Google? Als jouw artikel overeenkomt met de zoekwoorden en dus de informatie levert waar de lezers naar op zoek zijn zullen deze meer van het artikel lezen en daardoor blijven ze dus langer op jouw pagina hangen. En als je adsense gebruikt – de lezer die langer op jouw pagina blijft geeft een grotere kans dat ze ook de advertentie zien en erop klikken. Maar ook meer kans dat ze je artikel zo interessant vinden dat ze het aanraden bij andere mensen.