In de horeca is het een komen en gaan van trends en ontwikkelingen, sommigen blijven hangen, anderen zijn na een jaar alweer verdwenen. Maar wat soms begint als trend, kan ontplooien tot een structureel fenomeen. En dat is hoe Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen wordt genoemd, een structureel fenomeen dat bepalend is voor het toekomstige ondernemersklimaat. Maar wat houdt maatschappelijk verantwoord ondernemen eigenlijk in? Waar kan op worden gelet en hoe ziet het eruit in de praktijk?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), oftewel duurzaam ondernemen, is een vorm van ondernemen die gericht is op economische prestaties.  Het gaat hierbij om de winst (profit), waarbij rekening wordt gehouden met menselijke aspecten binnen en buiten het bedrijf (people). Ook valt het binnen de ecologische randvoorwaarden, dus met het oog op het milieu (planet). Dit is de triple-P benadering. Het gaat bij Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen om het vinden van de juiste balans tussen de aspecten profit, people en planet die kan leiden tot betere resultaten voor het bedrijf evenals voor de samenleving.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een vrijwillig proces van continue verbetering van de prestaties van de onderneming op een procesmatige manier. Om maatschappelijk verantwoord te ondernemen kunnen de volgende stappen worden ondernomen;

Stappenplan

Inventariseer de verwachtingen

Wat verwachten klanten, medewerkers, de buurt en de gemeente van uw onderneming op het gebied van MVO?

Formuleer MVO-doelstellingen en -activiteiten

Wilt u bijvoorbeeld energie besparen, duurzame producten aanbieden of meer training bieden aan medewerkers?

Evalueer

Stel een plan op om de voortgang van de activiteiten te monitoren en te evalueren.

Communiceer

Vertel belanghebbenden over de resultaten die u heeft geboekt op de verschillende deelterreinen van MVO.

In de praktijk

In de horeca zijn er al meerdere bedrijven die doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, denk hierbij aan de duurzame inkoop van verschillende goederen bij leveranciers die duurzaam werken. Hierbij kan worden gelet op keurmerken (Max Havelaar, EKO/biologisch) bij de inkoop van voeding en dranken. Bij de inkoop van facilitaire goederen en diensten kan tevens worden toegezien op labels en keurmerken zoals het energielabel en het Europees Ecolabel.

Naast duurzaam inkopen is ook energieverbruik een belangrijk aspect. Op het gebied van energiebesparing is in de horeca vooral winst te behalen bij: verlichting, verwarming, koeling en keukenapparatuur. Denk hierbij aan het vervangen van gloeilampen door spaarlampen of simpelweg het uitdoen van de verlichting/elektrische apparatuur of het lager zetten van de verwarming bij het verlaten van een ruimte.

Maatschappelijk Betrokken Ondernemen

Maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) is ook een aspect van MVO. MBO omvat alle activiteiten en middelen waarmee uw onderneming vrijwillig een bijdrage wil leveren aan de samenleving. Steeds meer Nederlandse bedrijven ontdekken dat de inzet voor maatschappelijke projecten niet alleen een stimulans is voor de medewerkers: het verbetert ook hun reputatie en hun marktkansen.

Sponsoring is al een simpel voorbeeld van maatschappelijk betrokken ondernemen, of het nou de sponsoring is van de Nederlandse schaatsploeg of de plaatselijke volleybalclub. Een ander voorbeeld is het houden van inzamelingsacties voor derde wereldlanden of zoals hotel Okura, die samenwerkt met jongeren uit Amsterdam in achterstandssituaties. Zij zorgen ervoor dat deze jongeren een zinvolle dagbesteding hebben waardoor overlast wordt voorkomen en er een sterkere band ontstaat tussen het hotel en haar omgeving.

Samenwerking

MVO Nederland biedt de mogelijkheid partner te worden van het MVO Platvorm om zo deel uit te maken van een netwerk van duurzame bedrijven. Hier kunnen bedrijven elkaar informeren en inspireren. Een aantal bedrijven die al behoren tot dit netwerk zijn zoals eerder genoemd Hotel Okura Amsterdam, het Golden Tulip Hotel Arnhem Velp, Hotel Arnhem Doorwerth en Hotel theater Figi.

OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling heeft de zogenaamde OESO-richtlijnen opgesteld, dit is een lijst met aanbevelingen voor  maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het Nederlandse Nationaal Contact Punt (NCP) ondersteunt bedrijven die vrijwillig deze OESO-richtlijnen in de praktijk brengen.

MVONederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in