Het ondernemen wordt vaak gezien als risicovol en moeilijk, terwijl er genoeg middelen aanwezig zijn om het erg interessant, interactief en gemakkelijk te maken. Wat weet u bijvoorbeeld over uw potentiële klant? Hoe bereikt u ze en hoe doet u dat zo goedkoop mogelijk? De oplossing is naarbij.
Fysiek profiel
Ondernemen is een vak apart, het is geen baantje die ophoudt wanneer u thuis komt of de supermarkt in stapt. U bent constant bezig, hetzij bewust of onbewust, met het uitpluizen van nieuwe mogelijkheden, problemen en ontwikkelingen. Uw potentiële klanten benaderen is één van de taken die valt onder uw taakbeschrijving. Ondernemen is een risicovol begrip, het is erg prettig om wat zekerheid te bieden en het vinden van potentiële klanten te ondersteunen met een fysiek profiel.
Voorbeeld:
Onze potentiële klant is Bart, een 22 jarige student uit Amsterdam. Hij zoekt betaalbare studieboeken.
Het omschrijven van uw potentiële klant is erg handig, omdat u direct een fysiek beeld krijgt van de situatie van uw klanten en tevens weet tegen wie u praat. Als u te globaal adverteert bereikt u geen specifiek publiek en heeft u dus ook geen meetbaar succes. Aan de andere kant is het niet altijd nodig om een fysiek profiel te schetsen. Het hangt natuurlijk van het product af dat u verkoopt.
Voorbeeld:
Als mannen en vrouwen het product gebruiken, heeft het geen nut om de potentiële klant een man te noemen. In de meeste gevallen is uw potentiële klant, dé potentiële klant. Een persoon die een bepaalde titel en beroep heeft. Die titel kunnen zowel mannen als vrouwen hebben.
Het allerbelangrijkste bij het schetsen van het fysieke profiel is dat uw potentiële klant een probleem heeft waar een oplossing voor gevonden moet worden. Die oplossing heeft u.
Niet iedereen wil het toegeven, maar potentiële klanten ondervinden vrijwel alle informatie over nieuwe producten via reclame. Voordat de klant uw product heeft gevonden moet de klant eerst door stapels reclame heen voordat hij heeft gevonden wat hij nodig is. Dat maakt uw klant moe en zat van alle reclame die op hem af komt. U heeft dus de keus: u kunt uw potentiële klant hetzelfde voorschotelen als uw concurrenten óf hem iets wat innovatief en behulpzaam is serveren.
Verzamel alles dat eventueel relevant kan zijn over uw klant. Wat vindt uw klant wel en niet leuk, doet hij mee aan de loterij, waar is hij bang voor? U komt op deze manier vanzelf meer relevante informatie tegen die u kunt gebruiken bij het verkopen van uw product.
2D naar 3D
Er zijn adverteerders die heel oppervlakkig naar hun potentiële klanten kijken.
Ze zeggen bijvoorbeeld:
* ‘’Onze klanten drinken de hele dag bier’’;
* ‘’Ze interesseren zich alleen maar in hun golf partijen’’;
* ‘’Ze hebben tunnelvisie, het enige wat telt is muziek!’’.
Adverteerders die op deze manier met hun potentiële klanten omgaan plassen naast de pot.
Zorg dat u uw klant leert kennen, verzamel dusdanig veel informatie dat u bij wijze van spreke een ‘film’ af kunt spelen met de dagelijkse routine van uw potentiële klant. Maak het drie-dimensionaal, zo echt dat u het bijna aan kunt raken. Op die manier weet u pas écht wat uw klant wil, doet en verwacht.
Wilt u uw potentiële klanten op een positieve, effectieve en professionele wijze benaderen?
Klik hier voor meer informatie.