Wanneer je iets onder de aandacht wilt brengen, dan kan een product zijn of een bepaalde visie, moet je daar reclame voor maken. Reclame maken is van onschatbare waarde voor ondernemers die bekendheid willen krijgen onder de normale burgers.
Wanneer je folders rondbrengt weet je zeker dat er bij elk huis 1 binnen komt. Dat weet je van reclame op de televisie niet altijd. Het ene tijdstip kijken er veel meer mensen dan op het andere tijdstip, daarnaast weet je niet zeker of dat je je doelgroep bereikt. Met het rondbrengen van reclamefolders kun je je eigen doelgroep gericht uitkiezen.
Drukken van reclamefolders
Voordat je de folders rondbrengt, moet je ze eerst laten drukken. Dit kun je laten doen bij een gespecialiseerd bureau wat meerdere folders drukt. Voordat je ze laat drukken, moet je goed nadenken over de lay-out van je folder en wat je er allemaal op wilt hebben. Het drukken van de folders is een massa productie dus dat betekent dat je alles opnieuw moet laten drukken wanneer de folder toch niet aan je wensen voldoet. Dit kost meer geld. Het is dus verstandig om je plannen van te voren vast te leggen. Ga een keer met een ontwerper rond de tafel zitten en vertel hem je plannen. Hij kan dan een folder ontwerpen die geheel aan jouw wensen voldoet.
Unieke folders
Je wilt natuurlijk wel dat je folder opvalt bij de mensen die hem binnen krijgen. De meeste folders belanden op de grote hoop en komen terecht in de prullenbak waar ze vervolgens niet gelezen worden. Het is dus belangrijk om goed te managen wanneer je je folder laat bezorgen. Zorg ervoor dat de folderverspreiding buiten het tijdstip van de normale postbezorging plaats vindt. Mensen lopen eerder naar de brievenbus als ze hem op een rare tijd horen klepperen. Daarnaast is het handig om je folder te laten opvallen. Dit kan door een spetterende lay out of een opvallende letterkleur of lettertype. Speel in op de emoties van mensen met een bepaalde titel of een ondertitel.
Schematisch indelen
Zorg ervoor dat je folder schematisch ingedeeld is. Een onoverzichtelijke folder belandt sneller in de prullenbak omdat mensen niet de moeite willen doen om hem te snappen. Een folder of flyer moet in een keer te lezen en te begrijpen zijn, alleen dan komt je boodschap goed over en zal je je doel bereiken. Je kunt ervoor zorgen dat het schematisch is door een pakkende titel te gebruiken. Wanneer de titel aanspreekt, zullen mensen verder lezen. In de ondertitel kun je dan vervolgens wat meer uitwijden over het onderwerp. Daarnaast zijn plaatjes altijd goed om te gebruiken als toelichting. Zorg er echter wel voor dat het netjes blijft. Teveel plaatjes geven een rommelig karakter aan je folder.
Folders laten bezorgen
Je kunt ervoor kiezen om je folder te laten bezorgen door een postbedrijf. Het nadeel is dan dat je folder op de grote hoop terecht komt aangezien hij tegelijk wordt bezorgd met de andere folders. Je kunt er ook voor kiezen om zelf personeel aan te trekken dat je folder gaat bezorgen. Je kunt dan zelf kiezen over welk gebied je de folder verspreidt en op welk tijdstip. Bedenk wel dat je je personeel moet betalen en dat je dat meeneemt in de berekening van de kosten.